Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvad skal man hvis ens ven har det dårligt

Redigeret 25 september, 2011, 15:56 i Alkohol
Hej, den anden dag var jeg i byen, da jeg ventede på bussen var der nogle andre, hvor en af dem havde det rigtig dårligt, fordi han havde drukket for meget. han ville helst bare ligge på jorden, men hans venner ville have at han skulle side på en bæk. mit spørgmål er hvad kan man gøre for at hjælpe en ven som har det dårligt. skal man lægge dem eller sørge for at de sidder? og hvad hvis jorden er kold? skal man tale til og holde dem vågne og underholde dem eller lade dem sove? ovs. generalt hvad kan man gøre for de har så godt som muligt? mens man fx venter på en bus

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej hvis en af din venner har fået så meget at drikke at det er til fare for hans liv , at lade han komme hjem at sove uden opsyn, skal i ringe efter en ambulance og få ham på skade stuen, eller ringe til vagtlægen og hvis en af jer ikke har drukket kan køre til skade stue aftale med vagtlægen. hvis manden vil ligge ned så læg personen i aflåst sideleje så han ikke vælter om på ryggen og kan kvæles i sit eget opkast , hvis han eller hun kaster op. og sørg hele tiden for at der er kontakt at personen åbner øjne og reagere på der tales til ham eller hende. ellers er det afsted til skade stue. en der er meget fuld , må ikke ligges i seng alene og bare efterlades , der kan ske uheld ved kvælning af opkast, da en fuld person triller op på ryggen og ikke sanser at vende sig , så en skal være vågen om natten og holde øje. Nogle mennesker tåler ikke at drikke alkohol og bliver meget syge af det. Hvis det er frost vejr ,skal i ikke lade en person ligge ude , det er for koldt. og personen kan blive mere syg. Personen kan også sidde , lidt forover bøjet , men det kan være svært at styrre ham på en bænk. jo længere tid der går mens han er vågen jo mere alkohol forbrænder han og den store fare driver over. men der går mange timer inden det er forbrændt. Hav altid telefon numret til vagtlægen på jeres mobil telefon. hvis i får brug for det når i er i byen, også politi 114 . tastet ind så den er hurtigt når man står og skal bruge det. håber det hjælper dig lidt ellers spørg hos lægen hvis du vil have yderlige svar. god fest
  • Indstillinger
    Det er desværre blevet mere reglen end undtagelsen at nogle drikker sig så meget fra sans og samling, at de faktisk er i livsfare, og når man ser nogen i livsfare, så har man pligt til at hjælpe.

    Disse venner opførte sig korrekt - det gælder om at holde vedkommende i gang.

    Nu er nattelivet også et farligt sted, da nogle desværre kan finde på at opføre sig endog meget aggressivt, så jeg kan godt forstå det, hvis man er lidt betænkelig, når man ser noget med nogen, man ikke kender, men så bør man ringe efter professionel hjælp, ambulance eller politi.

    Hvis det er en af dine venner, så gælder det om at holde personen i gang, og få ham/hende hjem, men det gælder også om at sikre sig, at der er nogen omkring ham/hende bagefter. Også her skal man ringe efter en ambulance hvis man er den mindste smule i tvivl.

    Jeg tror desværre, at mange unge slet ikke er klar over, at de voldsomme mængder alkohol, der bliver skyllet ned ikke bare er noget, man bliver fuld af - det er noget, man kan dø af, og man er altså i livsfare, når man har fået så meget, at man ikke kan klare sig selv.
  • Indstillinger
    Så man skal altså tale til personen, holde ham/hende vågen og prøve (hvis det er muligt) at få personen til at gå rundt ellers sidde ned. Er der andet man kan gøre? hvis man er tvunget til at vente
Log in eller Registrér for at kommentere.