Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overvægtig? 15 år - 84 kg??

Redigeret 24 september, 2011, 12:08 i Åben debat om overvægt
Hej, jeg er en pige på 15 år, der cirka er 172 og vejer 84 kg. Jeg er den største i min klasse og får tit dumme kommentar. Jeg vil rigtig gerne have nogel fif så jeg kan tabe mig.
Vil også gerne have nogle links til gode hjemmesider. Jeg vil gerne på en solid kur, der ikke skal være alt for hård til at starte med. Så man lige så stille kan komme igang.
Jeg kan ikke rigtig holde mig fra slik, så hvis i også har fif til en sidde der er gratis hvor man kan beregne hvor mange kulhydrater der er i lige det jeg spiser, så jeg kan finde ud af hvor meget jeg må få.


Håber i vil og kan hjælpe mig :)
På forhånd tak.

-A

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, du er en pæn stor pige, og det er godt, du vil gøre noget ved det nu, inden det går helt galt for dig. Tillykke med det. Så vidt jeg kan regne ud, skal du tabe ca. 12-15 kilo, så det er egentlig ikke så voldsomt, men klart nu, du skal gøre det, inden det bliver 30 kilo, du skal tabe.

    Muligvis nogle andre kan henvise dig til nogle hjemmesider – det kan jeg ikke, men det her kan du ikke klare helt alene. Kan du ikke tale med din familie om det, så I i fællesskab kan gøre noget ved at ændre på jeres madvaner i hele familien?

    Der findes masser at gode, skønne opskrifter på nettet, men jeg vil egentlig også foreslå dig at gå på biblioteket og låne nogle bøger dels om at tabe sig, men dels også med nogle gode retter.

    Fedtfattig mad er ikke kedelig, der findes megen virkelig lækker og skøn mad. Du skal også indstille dig på, at du ikke ”bare” skal følge en kur i et stykke tid, til du har tabt dig, og så der efter kan begynde at spise fedt og forkert igen, nej – du skal simpelt hen have en generel ændring ind i din kost og så leve efter det frem over, og det er slet, slet ikke så vanskeligt, når man først har vænnet sig til det.

    Når du har tabt dig, er der ikke noget som helst forkert i at spise en fed kage eller noget usundt – det skal bare kun være en gang i mellem og ikke hver dag.

    Nej. Du skal ikke tabe dig heftigt i en vældig fart, det har du helt ret i. Faktisk er det sundeste og mest varige vægttab, det der hedder ca. ½ kilo om ugen.

    Slik: Du kan godt lide slik, fint nok. Men prøv en gang at skrive ned helt præcis hvor meget, du spiser på en uge. Du kan godt holde denne seddel helt for dig selv, den behøver du ikke vise til nogen. Start så helt stilfærdigt med at skære ¼ ned. Når du efter et par uger har vænnet dig til det, så skærer du ¼ mere ned osv. Men – fasthold dog, at du gerne vil spise noget slik – det behøver bare ikke være helt så meget. På den måde, vil du kunne holde det ud. Man kan ikke tabe sig, hvis det hele bare skal være en kamp.

    Hvis du drikker sodavand, så prøv også at skære det ned, og nøjes med at tage en en gang i mellem.

    Motion: Du nævner ikke, hvor meget, du dyrker i forvejen, men når man er lidt stor og kraftig, så afholder man sig meget hurtigt fra nederlagene i idrætstimerne i skolen, og så er man allerede på vej ind i den onde cirkel, så jeg vil egentlig foreslå dig, at gøre noget selv. Nu ved jeg heller ikke, hvordan og hvor langt, du har til skole, men det er meget nemt at vænne sig til at gå frem og tilbage i rask gang – gerne så raskt at du bliver forpustet. Hvis ikke det kan være i forbindelse med til og fra skole, så væn dig til en rask gåtur efter skoletid og i week-enden, men selvfølgelig er det nemmere, hvis du har et mål – et eller andet sted, du skal hen, i stedet for at blive kørt eller tage bus/tog. Du kan også begynde at svømme, hvis der er en svømmehal et sted i nærheden.

    Med tiden kan du begynde at løbetræne, bare stille og roligt.

    Dette ud fra, at du egentlig ikke dyrker motion. Gør du det i forvejen skal du prøve at dyrke lidt mere, måske få hjælp til noget mere målrettet.

    Men – få din mor/din familie til at hjælpe dig. Du kan alternativt tale med skolens sundhedsplejerske eller du kan gå til din læge og bede om hjælp.

    Du bør og skal have hjælp til det her – du kan ikke klare det helt alene.

    Og - til sidst. Sæt dig nogle delmål. Når du har tabt fem kilo, skal du have et par nye bukser f.eks. Når du har tabt fem kilo mere, skal der ske noget andet dejligt. Noget, du kan gå og glæde dig til. Det eneste, du IKKE skal have som mål, er noget, du putter i munden. Desværre er der mange, der sætter sig mål, at når de har tabt så og så meget, så skal de have et ædeflip – lad være med det, for så går det bare galt.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej lillepigen du skal hen til din læge og derigennem finde ud af om din vægt skyldes at du spiser usundt , eller det er din krop der har problemer . at veje meget er ikke altid det at man spiser dårligt. kroppen kan have en sygdom der gør at den beholder fedtvævet på kroppen. og det er det din læge skal se om det er en almindelig grund til du vejer 84 kg .med 172 cm høj , og hvad den normale vægt skal være for en 15 årige. Du kan spørge lægen om at få henvist en diatist der hjælper dig med en kost plan.så du får det rigtige at spise. Der er også en god forklaring her på netdoktor med overvægt prøv at se under alt om sundhed her til venstre under den grønne sundhed. Du skal spise rodfrugter. grønsager , salat. frugt. brun ris. fuldkorns brød, mel , pasta, speld mel. speldkærner . kartofler. vand . exotisk mad uden fedt. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej med dig
    Hvorfor er du for tyk? Ofte kan man godt tabe sig, men ikke holde vægten, fordi det er spise er blevet et mønster, der dækker over helt andre problemer. Eller man bor i en familie, hvor ens forældre også er fede, og derfor "hjælper" en med at blive det gennem de kostvaner, man har i familien.
    Det kan derfor være nyttigt at finde ud af, hvorfor man vejer for meget. Dernæst kan det være en god idé at liste op, hvad der er af gevinster ved at være for tyk. En gevinst er ikke kun noget positivt, men er generelt noget man får ud af det. Er du f.eks. for tyk, fordi det hindre dig i at have en kæreste? Det kan være en gevinst, hvis du er bange for og usikker på, hvad der stilles af krav til dig som kæreste.
    Der er mange ting, der spiller ind, når man er for tyk: hvad er arv, hvad er miljø? Hvad får man ud af at være for tyk? Hvordan er ens selvværd, selvbillede og selvtillid? o.s.v.
    Derfor vil jeg anbefale dig, at du tager et smut omkring din læge og får en snak med vedkommende. Han/hun kan hjælpe dig på mange måder, og kan henvise dig til en diætist og en psykolog, hvis det skønnes nødvendigt.
    Under alle omstændigheder: held og lykke med kuren, og jeg håber SÅ meget for dig, at du evner at gennemføre den og samtidig vokse psykisk, så du kan holde din nye vægt.
  • Indstillinger
    Jeg kan virkelig anbefale siden madlog.dk. Det koster hundrede kroner for 2 måneder, og er et fantastisk redskab. Gå ind og tjek siden ud sammen med din mor eller far - du kan lave prøveindtastninger gratis.

    Held og lykke!
  • Indstillinger
    Madlog har jeg også engang brugt. Den er helt bestemt god.
    Men madital.dk er gratis... Så kan man jo altid gå hen til madlog hvis det viser sig, at det med at bruge sådan noget er noget.

    Jeg vil i høj grad fraråde dig at gå i gang med dit vægttab uden at have hjælp af en voksen.
    Tal med dine forældre, så de kan hjælpe dig.

    Man skal nemlig ikke kun kigge på hvor mange kalorier der er i tingene, men også på hvor meget det mætter og om det er sunde kalorier.

    Prøv at lade være med at gå på kur. Du skal ikke på slankekur. Du skal lægge livsstilen om. Dvs. spise sundere og sørge for at få motion.

    Mon ikke, at det at du holder op med at spise slik vil føre til et vægttab ret hurtigt? Der er virkelig mange kalorier i slik.
    Start med at skifte det ud med frugt, gulerødder, peberfrugt o.a. i mundrette bidder. Sørg for at have det skåret ud i køleskabet så det er lige til at gå til.
    Så har du noget at putte i munden :)

    Må og skal du have noget SØDT, så tag noget tørret frugt og evt. mandler...
    En rigtig god måde at undgå at have trang til slik er at spise sundt i løbet af dagen. Det vil sige morgenmad, frokost og aftensmad, og et sundt mellemmåltid formiddag og aften. Fx. knækbrød og frugt, evt. en rugbrødsmad. På den måde holder man blodsukkeret stabilt, og undgår den pludselige trang til sukker.

    Når du så endelig falder i og bare skal have slik, så lad være med at købe de store poser.
    De er billigere, ja, men man spiser også indholdet.
Log in eller Registrér for at kommentere.