Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Er der nogen der ved, hvad der er galt med mig? :-(

Redigeret 23 september, 2011, 09:22 i Åben debat for kvinder
Jeg har en masse mærkelige symptomer de sidste to uger. Siden at jeg har været 13 år (jeg er 17 år gammel nu), har jeg haft regelmæssig menstruation, men i denne måned er min menstruation udeblevet. Jeg haft mange svede ture, min stemme forsvinder jævnligt (men har ikke ondt i halsen), mine led har hævet mere op en vanligt (ikke kun morgen og aften, som de plejer at gøre), mine hænder er meget kolde og blålige (selvom at jeg ikke fryser), jeg haft ofte haft ondt i det ene øre, har været meget udmattet og træt (men har ikke kunne falde i søvn), jeg har haft meget slem mavepine (har ind i mellem måtte stikke en finger i halsen), har haft tynd mave og forstoppelse på skift, har haft blodnæse, har hostet slim op, har været meget uoplagt og pirrelig. Jeg er lige startet i gymnasiet, og vil virkelig gerne have en god start.. :-( Håber at i kan hjælpe mig! venlig hilsen Anne.

Kommentarer

• Hvorfor i alverden har du ikke ringet til din læge og fået en tid??

Uanset hvilke teorier jeg eller nogen andre kunne have, så skal du så sandelig da blive set på af en læge!!!
  • Hej
    Stress, influenza? Det kan være stressende at begynde på noget nyt, især hvis du anstrenger dig meget for at få en god begyndelse på dit nye forløb. Menstuationen kan udeblive af den grund.
    Sørg for regelmæssighed i de ting du gør, slap af ind imellem og spis sundt. God bedring Helle8
  • Selvfølgelig skal du da til læge, og Helle har også ret i at du skal mærke efter, om du er noget stresset.

Jeg vil foreslå dig, inden du møder op til tiden hos lægen, at tænke lidt over følgende:

Hvordan er din kost?

Er du sikker på, du får nok vitaminer og mineraler? Det gør man oftest ved en sund, regelmæssig og varieret kost.

Dyrker du motion?

Tager du medicin? F.eks. p-piller kan godt give nogle, dog nok ikke alle, af disse symptomer. Andre medicintyper kan også give bivirkninger.

Hvor meget drikker du?

Har du regelmæssige sovevaner? Hvis du f.eks. går i byen det meste af natten flere gange hver måned, og samtidig får meget - eller bare en del - alkohol, så kan din krop sagtens reagere med de nævnte symptomer.

En del af disse spørgsmål kan din læge godt finde på at stille dig, - forhåbentligt dem alle og flere til - så derfor er det nok klogt, at du har forberedt dig lidt - og for din egen skyld bør du være ærlig med besvarelsen.

Du bør også få taget nogle blodprøver, der kan påvise eventuelle mangler hos dig.

Og - du skal naturligvis også lige sikre dig, at du ikke er blevet gravid. Her tænker jeg udelukkende på den udeblevne menstruation - ikke dine øvrige symptomer.

Du bør da også få undersøgt, hvorfor dine led normalt hæver op morgen og aften, det bør de da ikke gøre. At de nu gør det endnu mere, er da bestemt noget, du skal have undersøgt.
  • Jeg har ikke ville bestille tid hos lægen, da jeg ikke var sikker på, at det var noget alvorligt, og at det var nødvendigt med et lægetjek. Men da jeg nu også har fået noget trykken for brystet, hjertebanken og snurren i benene, har jeg bestilt en lægetid. Mange tak for de fine besvarelser, det sætter jeg stor pris på!
  • Er du undervægtig eller har tabt dig meget på det sidste?
  • nej, jeg er ikke undervægtig. Og jeg har heller ikke tabt mig på det seneste.
Log in eller Registrér for at kommentere.