Min psykisk syge familie!!
Som det fremgår af overskriften har jeg en mor, som er manio-depressiv samt en storesøster som også lider af psykiske lidelser. Min mor har stort set hele mit liv været syg, men det er de sidste par år lykkes mig at få et balanceret og sundt forhold til hende, faktisk vil jeg sige vi har et rigtig godt forhold, hvilket har taget lang tid at opbygge. Min søster er en anden sag, hun er en del ældre end mig, hun er EKSTREM selvcentreret og behandler mig faktisk ikke særlig godt, hun tager al ting personligt, og under mig intet godt her i livet - hun giver i hvert fald ikke udtryk for det, hun skælder mig nærmere ud når der sker gode ting for mig (de gode ting sker jo ikke bare for mig, det er noget jeg opnår ved at kæmpe for det) og hun er god til at påpege at jeg er født med en guldske i røven, hvilket ikke er tilfældet, hun siger med alvor i stemmen at hvis jeg får børn før hende, slår hun hånden af mig, hun sviner min afdøde far(vi har ik samme far). Jeg har de sidste mange år taget mig af min mor, gået til møder på psyk. med hende, kørt hende, handlet for hende, besvaret hendes utallige mange opkald, jamen you name it! Nu er der blevet sat en stopper for det og nu er det ligesom det hele starter forfra med min søster, jeg er kun 24 jeg orker det ikke mere, og trænger til at det bare kan dreje sig lidt om mig og jeg kan fokusere lidt på mig, det lyder nok lidt egoistisk!! Mine andre søskende gider hende ikke rigtig, hvorfor jeg igen føler forpligter mig til at "tage mig af hende"
What to do???
What to do???
Kommentarer
Og den grænse har du for længst overskredet.
Det er langt fra egoistisk, at du ønsker at tage dig lidt af dig selv i stedet for at passe og pleje din mor og blive svinet til af din søster.
Får du noget som helst positivt ud af din relation til din søster?
Du har ret til at SIGE FRA til din mor. Hjælp hende kun når du får indtryk af at der er noget rigtig meget galt.
Til din søster kan du sige at du kun vil tale med/være sammen med hende når hun taler ordentligt til dig.
Man har ikke pligt til at tage sig så meget af andre mennesker bare fordi de er familie.
Og du lyder som om du har andre søskende som har sagt fra.
Held og lykke!