Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

modigen

Redigeret 23 september, 2011, 02:26 i Åben debat om depression
Jeg er lige startet på modigen og vil meget gerne høre erfaringer fra andre der har prøvet eller tager dem. har i positive oplevelser med dem? hvor længe gik der inden i mærkede en forandring og kom den fra den ene dag til den anden eller lidt hen af vejen.


har i mange år fået seoxat og har lige kæmpet mig ud af dem da jeg ikke syntes de havde nogen virkning på mig mere, og det er ikke nemt at komme ud af den slags anti depr. medicin må man sige.
vil så håbe at dette er et godt alternativ
laila3334

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Laila

    Ja, jeg har meget positive erfaringer med at tage Modigen, som jo er apotekets mærke af naturmedicinen perikon. Til januar har jeg taget Modigen i 10 år, kun afbrudt at kortvarige pauser om sommeren. Det har holdt mine ellers alvorlige depressioner fra døren, og det er meget dejligt at være depressionsfri efter mange år med tilbagevendende depressioner.

    Jeg har tit fortalt om mine erfaringer med Modigen her på Netdoktor. Det letteste vil næsten være, hvis du læser et af mine tidligere indlæg:


    viewtopic.php?t=20849&f=11

    Hvis du har flere spørgsmål angående mine erfaringer, så spørg bare. Jeg kigger på Netdoktor stort set dagligt.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hej kamliadamen.
    tak for dit svar. Vil læse dine indlæg.

    Jeg har taget dem i 2½ uge nu og syntes at kan mærke lidt forandring og bedring.Er spændt på hvor længe der går før jeg har den fulde effekt.

    er dog lidt i tvivl om jeg tager nok, tager 5 stk dagligt.

    hvor mange tager du og kan du regulere det alt efter hvordan du har det, altså gå lidt ned efter man har fået den ønskede virkning,eller skal man forsætte på samme dosis.
    laila3334
  • Indstillinger
    hej igen
    så lige at der også blev nævnt zenbev,som jeg også har overvejet,syntes at have læst et sted at selv om man bruger det til natten for at sove ,at det så også har en positiv effekt på angst,uro,rastløshed om dagen.

    laila3334


    baldrian virker lidt beroligende og giver lidt ro på mig om dagen pt. men jo ikke sikkert jeg behøver når - hvis jeg opnår den fulde effekt af modigen
  • Indstillinger
    Hej Laila

    Ja, jeg regulerer min dosis af perikon efter behov.

    5 kapsler Modigen om dagen er vistnok en meget stor dosis, men når du ikke har ubehagelige virkninger af det, så er det jo godt. Og det er muligt, at det er den rette dosis i dit tilfælde.

    Jeg har faktisk to gange været nødt til at gå op på en dosis på 5 kapsler om dagen, men jeg plejer ikke at omtale det, for der er nogle mennesker, der bliver temmelig forargede, fordi der på pakningen anbefales en dosis på 1-2 kapsler.

    Men når der anbefales en dosis på kun 1-2 kapsler, så er det jo, fordi perikon i Danmark kun er godkendt til at behandle tristhed – ikke depression. Derfor må firmaet ikke skrive, hvad den anbefalede dosis er ved depression. Den viden er man så nødt til at erfare sig frem til, eller man kan andre steder finde information om perikon til behandling eller forebyggelse af en regulær depression.

    Og ja, jeg har gradvist nedsat min dosis, når jeg har opnået den ønskede effekt. Min vedligeholdelsesdosis er normalt 2-3 om vinteren og helt ned til 0 kapsler om sommeren. Jeg trapper altid meget gradvist ned og op. Man skal ikke udsætte sin hjerne for bratte omskiftelser.

    Angående Zenbev, så kan jeg huske, at jeg faktisk har prøvet det engang, men jeg kan ikke huske, hvorfor jeg holdt op med det. Jeg skriver dagbog, så jeg kan prøve at søge i den og finde ud af, hvad der skete. Lige nu har jeg bare ikke tid til det. Var der ikke noget om, at det smagte grimt og var besværligt?

    Jeg har også indimellem problemer med at falde i søvn. Jeg plejer at tage baldrian i den situation.

    Jeg er ret betænkelig ved at tage flere forskellige produkter samtidig, så derfor vil jeg helst klare mig med så lidt som muligt. Men jeg må indrømme, at jeg for tiden tager baldrian stort set hver aften. Og jeg har det udmærket :o)

    Husk også at gøre noget ved selve årsagen eller årsagerne til, at du får depressioner. Har du nogen anelse om, hvad det er, der belaster dig så meget, at du reagerer med depression? Får du terapi?

    Det lyder godt, at du er ved at mærke en reaktion efter 2½ uges forbrug af Modigen. Som du kan læse dig til, fik jeg en meget pludselig bedring efter 4 uger. Jeg tror ikke, du skal øge din dosis yderligere, men være tålmodig og afvente virkningen af denne dosis et par uger endnu.

    Held og lykke med det.

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Laila

    Jeg har ledt i min dagbog, men jeg kan ikke finde noget om Zenbev. Jeg har åbenbart ikke skrevet nogen notater om det.

    Sådan som jeg husker det, var der tale om noget pulver, der skulle røres ud i vand og derefter drikkes, og det smagte ikke specielt godt. Under alle omstændigheder har det ikke været noget, jeg havde gode erfaringer med, siden jeg ikke husker noget videre om det.

    For en sikkerheds skyld vil jeg lige skrive en ting angående dosis-regulering: Når man har opnået den ønskede virkning af et antidepressivt middel, er det vigtigt, at man bliver på den samme dosis et stykke tid, inden man trapper ned til den dosis, der bruges forebyggende. Hvor længe man skal blive på den høje dosis, afhænger af situationen. Men hvis du nu får en god virkning af 5 kapsler Modigen, så vil jeg foreslå, at du venter med at trappe ned, indtil vi får lysere tider igen. Den danske vinter er jo som regel noget hård ved os, med alle disse korte dage, tunge skyer, regn og tåge.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.