Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

betændelse i tyktarm

Hej :)

Jeg har fornyelig fået konstateret betændelse i tyktarmen. Udover de smerter jeg har ved det, så er jeg begyndt at få ondt i siden af lænden, omkring nyrerne. Begge sider. Det er ikke uudholdelige smerter, men de er næsten konstante. Nogen gange er det en stikkende fornemmelse.
Er der nogen der ved om det har forbindelse til betændelsen i tyktarmen? Hvis ikke, er der så nogen der har en idé om hvad det så kan være?

Mvh Lulluberg

Kommentarer

• Jeg har for nylig - igen - haft diverticulitis, en betændelse i udposninger på tyktarmen. Jeg er blevet behandlet, har også fået konstateret at betændelsen er væk, men har stadig smerter, ikke bare i tarmen, men også som du ret diffust i hele maven, i lænden, ryggen osv.

I og med man har smerter og også derfor er både træt og temmelig uvirksom, så kan det ikke undgås, at man spænder i muskulaturen og givet gør forkerte bevægelser for netop at beskytte den mave og ikke mindst ikke får rørt sig ordentligt.

Jeg er ret sikker på, at det netop er derfor jeg har ondt alle disse steder, og jeg vil gætte på, at det er det samme for dig.

Du bør naturligvis være opmærksom på det, og gå til læge hvis du føler dig utryg, men ellers vil jeg foreslå dig at gøre nogle øvelser, gå nogle gode ture og forsøge at lade være med at gøre forkerte bevægelser, der belaster "skævt".
  • Hej !

Jeg har en søn med kronisk tarmbetændelse og en datter med konstant oppustet mave, koncentrationsbesvær og svære menustrastionssmerter samt gigtlidende symptomer, kronsik trætte børn.
    INGEN på vores vej vil indrømme, at det har noget med kosten at gøre ???
    NOGEN sover tornerosesøvn. ØV ØV.
    Da flere og flere mennesker efterhånden lider af mave-tarmproblemer, har vi sikkert her mindst èn fællesnævner. Nemlig kosten.
    VÅGN OP VENNER.
    Tag fat om nælden og jeres eget liv.
    Har i lang tid ladet mig inspirere af Omahro Cardogan i "sundhedsrevolutionen.dk". Han ved alt om mave/tarm problemer og hvilke kæmpe konsekvenser forkert kost har.
    Synes stadig det er hammer svært, selv at finde roden til ondet, da vi jo hver dag spiser meget forskelligt.
    Har lige købt bogen "spis efter din blodtype" skrevet af dr. Peter D´Adomo. Den viser nogle helt klare retningslinier for, hvad der er godt og skidt for netop din blodtype. De forskellige blodtyper har forskellig koncentration af mavesyre. Og dét er i hvert fald ret væsentligt i forhold til, hvilke fødeemner der er godt og skidt for os. Kan nu bedre forstå, hvorfor ikke alle diæter og såkaldte gode kostråd, gælder over én kam. Omahro pointerer også vigtigheden af mavesyrekoncentrationen.
    Lidt forskellige teorier, men gode ledetråde.
    Kender efterhånden en del mennesker, som er blevet væsentligt hjulpet af blodtypediæten.
    Har lige fundet ud af, at mine børn er type A. Øv. I teroien kan de overhovedet ikke fordøje kød. Lidt ærgerligt, når jeg er type 0, som nærmest skal leve af kød.
    God bedring til alle.
    Håber rigitig mange vil få mere glæde og ro i maverne.
  • Hej Simara

Ved du hvordan blodtypen har indflydelse på mavesyreproduktionen, for det synes jeg lyder rigtig intressant.

Vh Hanne
  • LulleBerg1: Jeg har nøjagtig de samme symptomer. Lægerne mistænker CU, men siger intet definitivt. Jeg har nu været syg i 4-5 uger. Jeg skal ikke længere på toilettet konstant, men har denne underlige trykken magen til din beskrivelse...

Hvordan går det med dig? Er smerterne væk?
  • Hej :)

Smerterne er langt fra helt væk, men de er sjældnere. Heldigvis.
    Jeg er blevet rigtig gode venner med drikkeyoghurt :) de er rigtig gode når jeg kan mærke smerterne komme snigende.
    Så det går bestemt meget bedre. Især efter jeg er begyndt at spise oftere, da en helt tom mave ikke er godt. Maven skal have noget at arbejde med :)
    Tror man lærer at leve med det, når man lige finder ud af hvad der er godt og hvad der ikke er godt for maven. Jeg lærer stadig :)
    Jeg kan langt fra sætte de usunde ting i bås, og sige at der intet usundt er, som jeg kan tåle.
    For der er rigtig mange sunde ting, som min mave slet ikke kan tåle.
    Men som sagt, man lærer det hen af vejen :)

Vh Lullu
  • Simara

Det er der med blodtype afhængig kost...
    Det er da vist skudt ned temmelig mange gange...

Men noget der kan genere tarmen er fx komælk, de syrnede produkter går... Det er enten mælkeallergi eller mere sansynligt lactoseintollerans..
    Stærkt krydret mad kan gøre mange ting..... også drille i maven

Kommer man forbi mælken og kan sige ok for den.... Så prøv at få tømt tarmen lidt hurtigere... Her hjælper Lactulose
  • LulluBerg1: Den med drikkeyoghurt tager jeg til eftertanke og vil hoppe med. Tak for tippet.

Hvor længe har du haft udbrud/trykken? Jeg vil SÅ gerne på job igen :-(

Jeg er sgu helt ny i det her og brænder inde med en bunke af spørgsmål. Men når jeg læser på nettet, virker det som om alle CU tilfælde er ret forskellige?

Begge mine udbrud er startet få timer efter jeg har spist "mistænkelig" mad. Det ene var fra en kinesergrill, ikke noget jeg normalt spiser! Noget kylling skjult i karrysovs. Spiste ikke meget. Det var alt for krydret. Da jeg blev indlagt og sagde "kylling i karry" virkede det ikke som om læger/personale var særlig forundret!!!

:-)
  • Det har jeg haft i et års tid efterhånden.
    Men hvor jeg før havde anfald med diarré, kraftige smerter, kvalme, hedeture og koldsved mange gange om ugen, så har jeg det måske 3 gange i måneden nu.
    Hvis jeg har spist meget krydret eller fed mad, så går der max 2 timer, og så er den gal. Så ja, det er helt klart i forbindelse med et "mistænkeligt" måltid, som du selv siger.
    Samtidig så kan jeg få nogle mindre anfald, hvis jeg i mange timer slet ikke har spist noget. Her kommer drikkeyoghurten ind i billedet, da jeg har svært ved at få andet ned om morgenen.

Jeg har forsøgt mig med alternativ behandling, hvilket har været en succes. Både healing og zoneterapi. Og I næste uge begynder jeg på akupunktur.
    Jeg har så mange andre skavanker, så jeg forsøger med lidt af hvert :)
  • LulluBerg1: Pyhh, det lyder hårdt. Men det korte version er så, at den der trykken altså ikke er et tegn på aftag?

Der er noget jeg ikke forstår (sikkert meget mere :-)
    Hvis der er 30.000 mennesker der alene i Danmark lider af dette problem, hvorfor er der så ingen der har lavet et kæmpe spørgeskema der i detaljer kan klarlægge symptomer, afhjælpning, alternative metoder, medicin, AL VIDEN kort og godt osv.
    Således at nye stakler/lægerne selv, kan indhente al nyttig viden hurtigt og måske afhjælpe en ellers langvarig "forsøgsperiode".

Selvom dette spørgeskema ikke ville være et korrekt lægeligt spørgeskema, er jeg helt sikker på, at alle der har CU vil svare 100% ÆRLIGT...
Log in eller Registrér for at kommentere.