Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

LS og tabu!!

Redigeret 16 september, 2011, 04:31 i Lichen Sclerosus
Kære alle LS lidelsesfæller derude!
Hører du til dem, så går stille med dørene mht. din sygdom, så læs lidt her.
Der er mange grunde til, at det ikke føles godt at tale om denne sygdom. Det kan være almindelig blufærdighed over at tale om en sygdom i et privat område af kroppen, og dog - ingen synes jo at have problemer med at fortælle om, hvis de har blærebetændelse eller svamp f.eks. Hvorfor så denne tavshed omkring LS?
Jeg tror det hænger sammen med, at sygdommen er relativ ukendt - sågar blandt læger! - så hvis man begynder at fortælle om den, skal man ud i at beskrive detaljer om sine nedre dele, hvilket de færreste har lyst til. Derudover gør sygdommen ofte sex meget problematisk for ikke at sige umulig. Det afstedkommer lavt selvværd, mistet kvindelighed, angst for at blive forladt af sin partner, eller - hvis man ingen har - angst for at skulle forblive alene resten af livet......for hvilken mand gider have en "halv" kvinde? Bekymring for fremtiden bliver en tung sky der hænger over hovedet på een, og depression er desværre en ikke sjælden følgesvend.
Nå det var nogle tanker fra morgenstunden, hvor jeg endnu engang er vågnet træt og uoplagt pga. dårlig søvn igen pga. stikkende, sviende smerter i min medtagne vulva.....suk...
Heldigvis er der nu mulighed for at få snakket med nogen, som ved hvad det vil sige at leve med og skulle håndtere denne sygdom.
Takket være nærværende tråd på Netdoktor (som jeg i al ydmyghed har sørget for) er der opstået en patientforening for LS ramte.
Vil du vide mere om den og om det kommende møde den 9. oktober, så skriv trygt til mig på lichensclerosus@ofir.dk
De bedste morgenhilsner Anette
Log in eller Registrér for at kommentere.