Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Besvimelse - Vippetest

Redigeret 16 september, 2011, 18:58 i Sjældne sygdomme
eg har siden jeg var 8 år gammel besvimet i tide og utide. Nu er jeg 25 år, og først idag, har jeg fundet ud af hvad mine utallige besvimelser skyldes. Jeg skriver dette indlæg, da jeg kunne forestille mig, at der er mange som er, eller har været i samme situation som jeg. Da jeg besvimede da jeg var barn, fik jeg ofte kramper og man troede at jeg havde epilepsi. Jeg har derfor været igennem utallige undersøgelser i hjerne og hjerte, og resultatet har altid været, at jeg intet fejler. Det er selvfølgelig også rart, men jeg bliver igennem årene ved med at besvime, og har nu gjort det i 17 år - I nogle perioder mere end andre. Når jeg besvimer, er det oftest når jeg står op, og hvis jeg har det varmt, for eksempel hvis jeg står tæt i et tog eller lignende. For et par måneder siden besvimede jeg flere gange på en måned, og jeg gik derfor igen til lægen. Jeg fik de samme skanninger, og tests igen, og jeg fejler intet. Jeg begyndte at tro, at jeg havde angst, da der aldrig kom en forklaring på mine besvimelser, og det derfor måtte være noget psykisk. Så talte min læge om, at man på Frederiksberg hospital, kan få foretaget en såkaldt vippetest, hvor de undersøger det autonome nervesystem (ortostatisk blodtryksmåling) Til denne test, fik de \"fremprovokeret\" de symptomer man har ved besvimelse, og jeg besvimede også til denne test. Det viser sig så, at mit hjerte ikke pumper nok blod op til hjernen når jeg står op, og jeg derfor besvimer - Fordi der ikke kommer nok iltforsyning til hjernen. Jeg har altid drukket 3 liter vand om dagen, men da jeg mangler salt, binder det sig ikke til kroppen. Derfor skal jeg nu skal indtage 3 salttabletter om dagen, og drikke lidt mindre vand, og mere saft eller juice. Derudover, skal jeg til samtaleterapi for et bekæmpe den lille form for angst jeg har fået, i forbindelse med at jeg i årevis har besvimet, uden at vide hvorfor. Jeg håber at dette vil hjælpe andre, som er/har været i samme situation som mig. Det er i hvert fald en stor lettelse for mig, at vide hvad der er galt, og hvordan jeg skal forholde mig i situationen. Med Venlig Hilsen, Tine

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.