Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nem ID, åh, hvor er det nemt

Jeg har fået "nervesammenbrud". Jeg ville læse min lægejournal, OK, man skal have en nemID for at kunne det.

Ja, ja, den slags kan jeg ikke finde ud af. Jeg gav op for flere måneder siden.
Nok er jeg klog, men så klog er jeg ikke.

Endelig fik jeg hjælp til at få den oprettet. Så ville jeg prøve. Med møje og besvær fandt jeg siden, det tog en rum tid.
Nu troede jeg det var nemt. Koder o.s.v. blev tastet ind. Så langt, så godt.
Så var den klaret.
Men så skulle jeg give "selvsamtykke" ?????? jeg læste videre. Forstod jeg det, næe, for mig lød det som om, jeg gav tilladelse til at "gud og hvermand" kunne læse det.
Det turde jeg ikke, så jeg gjorde som der stod: "log af". Det skulle man af sikkerhedshensyn.
Jamen naturligvis.
Da jeg gjorde det fik jeg en ny besked. Noget med en "browser", det skulle jeg også logge af. ?????

Jeg aner ikke hvad det er og sagde: Så stopper vi. Nu kan det være nok.
Jeg ved jo ikke, hvad jeg sletter på computeren, så jeg slukkede for den. Færdig med det.
Jo, jeg tændte igen for at skrive her og få lidt trøst. Det har jeg god brug for.

NemID , haha, ja det skal nok passe.

Nu kan det vente til min søn kommer på besøg, så kan han se hvad det er jeg skal narres til. Nu har jeg fået nok.
Nu tager jeg en stor cognac og får mine nerver ned på jorden igen. Mig skal de ikke få krammet på.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hehe. Ja, favre nye verden.

    Men - du behøver nu ikke bekymre dig så meget om du kan se din lægejournal, for du bliver ikke et suk klogere af at se den.

    Min mand var for nyligt inde og se på sin, og det han fandt ud af, gjorde at jeg simpelt hen ikke gider bruge energi på at finde min.

    Der står - i øvrigt ret uforståeligt - hvad man har fået af medicin, hvilket man vel som sådan godt selv ved. Der står da også, hvis man har været indlagt og hvornår, men intet om eventuel diagnose, intet om lægernes holdning til den pågældende sygdom, intet om, hvad man kunne forestille, der blev gjort - i det hele taget intet som nogen kan bruge til noget som helst.

    Men - selvfølgelig, man har været åben og rettet sig efter en eller anden lovgivning, der giver patienter ret til at se med.

    Snup du dig bare en cognac mere, men hold dig dog lige ædru nok til at gå hen og sætte dit kryds. :-)
  • Indstillinger
    Hej lotte123

    Det anede mig nok, det ville forholde sig sådan.
    Nu ærgrer jeg mig over at have fået denne "nemID", man ved jo aldrig, hvad der kan ske.
    Nå, men jeg har ingen "lig i lasten". Man bliver jo skræmt af alle de advarsler om dit og dat.
    Jeg har opdaget computeren gemmer både dit og dat. Min søn siger også, jeg skal betragte alt, hvad jeg skriver på nettet, som en åben bog.

    Sikken en vits: NemID

    Du skulle vel ikke vide, hvad "selvsamtykke" betyder, samt alt det andet der stod.

    Jo, jeg holder mig ædru, til jeg har sat det kryds. Tak for din trøst.
  • Indstillinger
    Jeg er givet lige så hjælpeløs dom dig hvad angår det her computervæsen, dog har din søn ret: man skal ikke gøre noget på nettet, som man ikke kan stå ved.

    Jeg kan således ikke svare dig omkring "selvsamtykke", men jeg mener dog ikke, der er den store fare ved at acceptere det.

    Håber der er nogle "fagfolk" her, der læser med og kan give et bedre råd. :-)
  • Indstillinger
    citat
    Regeringen har lovet befolkningen en digital signatur til at underskrive dokumenter og logge ind på offentlige hjemmesider. I stedet har vi fået NemID, som ikke er nem, ikke er en signatur, ikke kan bruges til at underskrive dokumenter og ikke kan bruges fra mobiltelefoner. Til gengæld indeholder den gabende sikkerhedshuller og kan bruges til at udspionere borgerne.
    citat slut

    Jeg skulle nu ikke have noget af, at underskrive noget, heller ikke fra mobiltelefonen. Så det rører mig ikke.

    citat
    ..som i hvert fald principielt tillader statsmagten at udspionere borgernes private filer" Det var og er meningen med Nem-Id!!! 100% kontroll over befolkningen. Velkommen i Stasi-land....

    citat slut

    http://www.modspil.dk/itpolitik/nemid__ ... er_id.html


    Ikke fordi jeg har noget at skjule, men jeg vil gerne have "mig selv" i fred.
    Private filer, hm, hvad menes der ????? Jeg håber, der er et meget klogt menneske, som kan fortælle hvad det hele er for noget.

    Jeg er ganske foruroliget. Da jeg fik en computer var jeg bange for at trykke på en forkert tast. Tænk, hvis jeg ødelagde nettet, så stod salatfadet udenfor.
    Efterhånden slap jeg af med den skræk, men måske venter de bare på noget. Hvem ved.
  • Indstillinger
    Hej
    Nem-ID, det er nemt! Nem-ID bliver konstant udvilket og forbedret. Indgangen til alt det offentlige herigennem, alle offentlige ydelser, lægejournal osv. kan findes igennem hjemmesiden borger.dk. når man logger på borger.dk ber den om en Samtykkeerklæring, og det eneste det betyder er at den gemmer nogle få oplysninger i cookien, for at det er muligt at logge på, disse oplysninger forsvinder med det samme du logger af igen, og det er ikke personfølsomme oplysninger. Man gir også samtykke til at borger.dk trækker oplysninger fra de offentlige forvaltninger, hvilket ikke indebærer en risiko.
    At staten "overvåger" vores oplysninger er ikke korrekte, det de kan trække af oplysninger er ikke personfølsomme og bliver kun brugt til statisikker osv. De eneste som har afgang til "dine" oplysninger er din sagsbehandler på kommunen og din læge, som jo begge instanser har tavshedspligt.
    Nem-ID kan bruges til at underskrive dokumenter, og som sagt bliver de forskellige blanketter hele udviklet og gjort kompatible med Nem-ID systemet. Det man skal huske ved Nem-ID er at det er langt mere sikkert en Digital Signatur var, det kan nærmest ikke lade sig gøre at misbruge det. Medmindre man udleverer sit personnummer/bruger-id, adgangskode og nøglekort til en vildtfremmed. Eller opbevarer alle 3 oplysninger på samme sted.
    Hvis du har spørgsmål til din Nem-ID og brugen af det, henvend dig til borgerservice, de har med at gøre det hver dag, eller ring til Nem-ID support.
    Giv endelig ikke op :-)
  • Indstillinger
    Hej johanne87

    Jeg siger så mange tak fordi du giver dig tid til et svar.
    At nemID er nemt, hmmm. Ja, jo, måske, muligvis, hmm. Når man ved hvordan og hvorledes er alting nemt.

    Jeg har også kigget på min folkepension uden besvær. Jeg skulle ikke give "selvsamtykke", for at se hvad jeg modtager i folkepension. Nå, hm, jeg ved, hvad jeg modtager og det ved kommunen også uden min tilladelse, naturligvis.

    Jeg kender ikke det ord, selvsamtykke, i det danske sprog. Men jeg kender ordet: selv samtykke.
    Naturligvis har jeg givet mig selv mit samtykke til at se mine egne oplysninger, for ellers havde jeg ikke fået oprettet nemID.


    Men da jeg ville se sygehusjournalen skulle jeg give "selvsamtykke". Og hvad betyder så det. Sygehuset kender oplysningerne i forvejen. Min læge gør også. Så hvor er problemet.

    Min problem er, der står jeg giver tilladelse til at en mængde forskellige instanser kan kigge på mine sygehusoplysninger uden min tilladelse.
    Sådan opfatter jeg det.

    Jeg tror naturligvis ikke staten gider kigge mine få oplysninger igennem eller andre, så interessant er jeg ikke. ( Hvis de var interesseret kunne de sagtens kigge uden min tilladelse. )
    Men jeg hader når andre "roder" i min person. Hvis jeg skal give oplysning om mit sygehusophold, så vil jeg gerne selv bestemme til hvem og hvornår.
    Jeg kan ikke se det vedkommer kommunens ansatte, når min folkepension bliver udbetalt. (De er heller ikke interesseret, det ved jeg, men det er princippet i det.)

    Derfor er jeg stadig på "herrens mark". Jeg må vide hvad ordet "selvsamtykke" betyder i forhold til sygehusjournalen og ikke andre steder.
    Hvorfor skal det skrives, så ingen fatter, hvad det i virkeligheden indebærer eller ikke indebærer. Når jeg skal bruge koder, hvordan kan andre så kigge uden kode. Den slags vil jeg gerne vide. Hvorfor skal jeg vente 14 dage på at læse min journal, hvor andre bare kan kigge.
    Der står, hvis nogen kigger bliver det oplyst, men hvordan kan de det uden koden. ??

    Åh ja, de 14 dage er fordi, de kan nå at give ellers hemmeligholdte kritiske oplysninger. Er det godt eller skidt. Det kan diskuteres.
    De omtalte 14 dage står i vedtægter og love eller hvad de nu kalder det.


    Men ved at oprette min E journal kan "sundhedspersoner" vel allerede nu kigge i min journal, uden brug af kode. Går jeg selv ind på journalen får jeg dog oplysning om, hvem der har kigget. Det er da altid noget.


    Men , johanne, jeg er meget glad, fordi du forsøgte at give mig et svar. Den slags ting optager mig en del, så jeg er meget glad for, at du gav dig tid.


    lotte123, gik der 14 dage før din mand fik svar.

    Måske kan jeg lige så godt læse min journal. Jeg har jo oprettet en nemID, så alle såkaldte sundhedpersoner kan alligevel kigge, selv om jeg ikke har endnu. Sådan er der så meget.
Log in eller Registrér for at kommentere.