Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Knækket fortand

Hej,
Jeg ville bare lige høre om nogle havde nogle råd til hvad jeg skal gøre. Jeg er 15 år gammel men jeg knækkede min fortand for 5 år siden og har fået den limet på 5 gange og de sidste 2 gange tog det kun en uge og så var den ude igen. Idag faldt den så ud igen.
Jeg undrede mig over om man skulle få sat en ny tand på eller krone?

Kommentarer

  • Endnu et problem, som det er helt, helt urimeligt at et så ungt menneske skal gå med alene.

    Jeg går ud fra, du er under skoletandplejen, og dine forældre må nu på banen, det her er altså ikke er godt nok, og de må tage affære.

    Jeg vil foreslå at du sammen med din mor eller far igen kontakter skoletandlægen og gør klart, at det her ikke er løsningen. Faktisk er min holdning at I bør kontakte en anden tandlæge, men det koster - og det er dyrt, men jeg synes da, at efter så mange forsøg, så er der da noget, der tyder på at skoletandplejen ikke har den nødvendige ekspertise i dette tilfælde.

    Alternativt kan I i første omgang kontakte en anden tandlæge med henblik på et tilbud på, hvad det vil koste at få sat en krone på. Det koster kun konsultationen. Hvis din mor eller far har en tandlæge, de har tillid til, så er det der, I går hen.
  • Jeg læste dit indlæg for lidt siden og kom til at tænke på, at jeg fik sat et stykke plast til min fortand. Det holdt i mange år og skulle så laves igen. Nogle sagde, det ikke ville holde, men det gjorde det.
    Som lotte123 siger, prøv en anden tandlæge.

    http://www.tandlaegerne-kolt.dk/default ... 38&pID=135
  • Jeg synes også at dig og dine forældre burde tage en god snak med tandlægen.

    Det lyder ikke som en holdbar løsning, men hvad end der blvier lavet burde det kunne dækkes af sygesikringen.
    Jeg havde en kæreste som fik slået en tand ud /eller knækket den (kan ikke huske præcis hvad), men han fik faktisk sat en ny plastiktand ind og efter han var 22 (når kæben er færdigudviklet) fik han erstattettanden med en nu tand der skal holde resten af livet. Og det blev alt sammen dækket af sygesikringen, da skaden skete før han blev 18.
  • Du er meget sparsom med dine oplysninger, og så kan det da være en anelse svært at hjælpe dig.

    Du er 15 år og bor vel ikke mutters alene i et andet land uden en voksen i din nærhed, som du har tillid til? Og du bør da have hjælp til det her problem af en voksen.

    Selv i andre lande findes der ganske udmærkede tandlæger, så rådet om, at du skal til en anden tandlæge end den, der nu gang på gang uden effekt har lavet noget ved din knækkede tand, fastholder jeg da stadig.

    Og - hvis der skal ses på det økonomiske, så er der mange lande, der har virkelig gode tandlæger til en langt billigere pris end i Danmark. Der er faktisk rigtigt mange danskere, der tager til udlandet for at få ordnet tænder.
  • Hej Pedersen idag kan du få inplateret en tand der skrues ned i kæben , nogle steder skal man selv betale , andre steder på syghuse gøres det gratis. din forsikring skulle have dækket en ny tand dengang, hvis det var et uheld. så prøv at få hjælp af dine forældre , til at få en ny tand. er der noget til bage af din tand . siden du taler om en krone. men spørsmålet er om det holder med en fortand. så skal du ikke bide i hårde frugt mm , så går tanden i stykker. en inplatattand sider bedre fast. held og lykke
  • Det er næsten halvdelen af den ene fortand som er knækket af
  • Det lyder svært at få noget til at side fast når der kun er en halv tand, prøv at undesøge med en inplattand. hvad det koster . for ellers kan de lave en bro men hvis de andre er raske tænder er der ikke meget ved det.
  • Prøv undersøg om det er muligt at få en krone.. jeg har selv mistet en del a mine tænder, og havde i et stykke tid plast hvor jeg også oplevede at plasten faldt af og det var pisse irriterende. Nu har jeg fået kroner på de forreste tænder og en på den nederste tand, og man kan ikke se at det ikke er min egen.. det er dyrt man jeg sku så heldigvis ikke selv betale..
Log in eller Registrér for at kommentere.