Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Calcium tilskud er ikke nødvendigt

Hej

Ifølge Institut for Rationel Farmakoterapi konkluderer følgende om Calcium tilskud:
Danskere indtager gennemsnitligt mindst 950 mg kalk om dagen gennem kosten. De fleste danskere dækker derfor allerede kalkbehovet gennem deres vanlige kost eller kan ved simple kostomlægninger sikre den daglige tilførsel af kalk uden behov for ekstra kalktilskud.

http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/studie ... kosten.htm

Rigtig mange danske kvinder tager calcium tilskud, men den tro at det styrker knoglerne. Problemet er at man derved kommer langt over de anbefalede 800 mg og øger derfor risikoen for knogleskørhed og sandsynligvis hjerte/kar sygdomme. Den negative effekt starter ved et indtag på 1200 mg. dagligt.
Konklusionen er at næsten ingen i befolkningen har brug for tilskud og at et tilkud ikke mindsker rsikoen for knogleskørhed, men istedet forringer helbredet.

Kommentarer

  • Nej, det mener jeg heller ikke - hvis man spiser en sund varieret kost.
    Der findes mange mennsker, der fejlagtigt tror, at Calcium kun findes i mælkeprodukter.

    Jeg har svær astma og tåler ikke alm. mælk særlig godt pga. Laktosen, der danner en del slim.

    Tilgengæld spiser jeg gerne en del forskelligt kål (fejlagtig spise i dagens DK - IMØ ihvertfald). Derudover spiser jeg masser af fisk, som jo er med til at øge optagelsen af D-vitamin og Calcium (og Fosfor).
    Derud kan jeg sagtens også indtage en del syrnet mælkeproduktet uden problemer.

    Men jeg mener, at alle "skræk-reklamerne" nok har sat gang i indtagelsen af Kalk i pilleform.
    Jeg synes jo, at man skal forsøge at få sit vitamin/mineralbehov dækket via sin kost.

    MVH
    Rikke Mønsted
  • Interessant studie, der skal absolut ingen tvivl herske om, at opmærksomheden, samt overdoseringen af Kalk, for ikke at nævne D-vitamin, er steget stærkt de seneste år. Omend bør dette ikke være negativt.

    Du nævner at et indtag på over 800 mg dagligt, øger risikoen for osteoporose, er dette noget du har referencer til? Studier? Da holdninger til dette ofte er splittede. Jeg er personligt af den holdning, at et moderat til lettere øget indtag (< 2000 mg) dagligt, intet negativt medfører, såfremt man er sund og rask, det skulle lige være en omgang let forstoppelse.
Log in eller Registrér for at kommentere.