Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Kæbe operation. Hjælp !

Redigeret 13 september, 2011, 06:14 i Åben debat om tænder og mund
hej :)
her om 3 måneders tid skal jeg i gang med et stort forløb med min kæbe. jeg har åben bid og skal derfor have nogle kæbe operationer.

de skal brække min kæbe op og sætte nogle skruer fast i kæben som de så kan skrue på får at få min kæbe hvor den skal være.

jeg har togskinner på nu .

jeg er rigtig nervøs. så vil bare høre om der er nogen der har været i gennem samme tur som jeg skal. og som kan fortælle mig hvordan det er gået

fx med smerter, inlæggelses tid, udsennde før, under og efter operation flydende kost (sonde) osv :)

Tak på forhånd

Kommentarer

  • Jeg håber, der kommer nogle bud fra andre brugere, der har erfaring på området. Det har jeg ikke, men jeg har da prøvet at blive opereret ved en planlagt operation, som jo er det, du skal gennemgå - modsat en akut operation.

    Jeg har i hvert fald oplevet, at jeg et stykke tid før operationen, er blevet indkaldt til en samtale og forundersøgelse, og til den samtale er det afsindigt vigtigt, at man har forberedt sig grundigt - skrevet alle mulige og umulige spørgsmål ned, og man skal ikke stille sig til tåls med, at personalet virker travlt, og ikke ser ud til at have tid. Du skal kræve at få ordentlig besked - og det kan da godt være, du tror dine spørgsmål virker "fjollede" men det er dig og din krop, og derfor har du krav på at få svar på dine spørgsmål, og du kan også godt tillade dig at bede om mere uddybende svar, hvis ikke du forstår, hvad der bliver sagt.

    Det vil være godt, hvis du har en pårørende med dig, der dels kan støtte dig, dels være behjælpelig med med at huske alle disse informationer. På et enkelt sygehus - jeg husker desværre ikke hvilket - er man netop begyndt på et forsøg, hvor en sådan samtale bliver optaget, og patienten får så denne optagelse med hjem, og kan derfor høre samtalen igen og igen, så man får det hele med. Det synes jeg, er en helt fantastisk god ting, som jeg håber vil blive indført alle steder.

    Men - det er nu, du er bekymret, og der er lang tid til, det skal ske, så jeg vil foreslå dig at kontakte din læge - eller tandlæge - hvem det nu er, der har indstillet dig til operationen, og få en tid, hvor du kan få alle de svar, du har brug for, for en ting er andres erfaringer, noget andet er, hvad der lige præcis kommer til at ske i din situation.

    Det er da væsentligt for dig, at have god tid til at forberede dig på det her indgreb, og det er da væsentligt at vide på forhånd, hvad du skal forvente mht. sygemelding, hvor lang tid du skal forvente at skulle have specialkost osv. osv.
Log in eller Registrér for at kommentere.