Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Præstationsangst eller?

Redigeret 13 september, 2011, 16:15 i Angst
Jeg har i godt og vel 4 år haft problemer når jeg spiller fodbold (kamp). Jeg får denne her form for fornemmelse i benene og nervøsitet når jeg skal ud på banen og vise hvad jeg kan. Jeg får på et split sekund en meget dårlig kondi (lige så snart kampen starter) og har nærmest ikke luft nok til at løbe frem og tilbage og må skiftes ud.

Det irriterer mig gevaldigt, for jeg er bestemt ikke en dårlig fodboldspiller og er en af de bedste på holdet, hvilket måske også har noget at gøre med at nu skal jeg ind og vise alt det jeg kan. Til træning "kan jeg alt" og bliver ikke på nogen måde træt og får de her såkaldte gummiben, som gør at mit spil ikke fungere optimalt.

Min nervøsitet opstår også når jeg skal i byen. Jeg siger altid fra når andre spørger eller kommer op med en eller anden dårlig undskyldning. Jeg ved ikke hvad jeg er nervøs for, men det som regel i store forsamlinger osv, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv og har egentlig lyst til bare at tage hjem. Jeg har altid været genert osv. men syntes bare det er ved at gå over gevind og jeg bliver irriteret på mig selv.

Er det en form for præstationsangst jeg lider af eller er det noget helt andet og hvad kan jeg gøre for at undgå det?

Mvh.

Spørger

Kommentarer

• Hej
    Ja det tror jeg. Måske kunne du prøve en sportspsykolog. Mvh. Helle8
  • Hej Ja det lyder til du lider af sene skræk. det er mange dygtige skuespiller der lider af det samme , Det hver gang at skal gå ind på fodboldbanen og vise sit talent. du er dygtigt til fodbold blandt dine kammerater , når du kommer en fremmed sted hvor du ikke kender banen, dommeren , spillerne , og ja nok også publikum. reagere din krop på alt det fremmede og det er sådan set normalt . men ikke lige så hensigtmæsigt når man er profesionel fodbold spiller. Du skal have hjælp. til at glemme alle de mennesker du ser. bare tænke på at få fodbolden spillet rigtigt og i mål . ja tænke på dine kammerater hjælper dig. med bolden , tænk på hvordan din egen tanke er for at spille bolden, og du bliver ligeglad at modspilleren kigger på dig , du skal arbejde med dit selv vær. tænk at du er god til det , du kan , du vil. dine kammerater er stolte af dig. Du kan arbejde med at få skrækken væk, hvis det er dit mål at kunne spille kampe. øvelse gør mestre. Men fortab ikke hvis din indre psyke ikke lige sådan hurtig ændre sig, det kan tage flere år at beabejde en sådan angst. og lærde at turde gøre og satse på det man brænder for. for nogen går det væk med tiden.og kan i perioder godt vende tilbage til man igen får selvtilliden tilbage . og igen kan tage imod udfordringer fra andre mennesker. nogle andre har skræk hele tid , og med hjælp fra lægen kan man få piller mod præsentations angst, så man finder en mere rolig måde at gøre tingene på. Det vil være en god ide hvis du taler med din læge hvordan du har det . og blive henvist til en psykolog . Pas på du ikke kommer til at lukke dig helt ude fra vennerne ved at afvise deres forslag , hvis du er glad for dine venner, må du passe godt på dem , for er ens omgangs kreds væk er det svært igen at få fodfæste og blive accepteret i by samfundet. man skal ikke byde sig alt. men er det fornuftige venner der vil dig det godt. så fortæl dem du har det dårligt lige nu , så de forstår hvorfor du siger nej til deres forslag. ellers vil de tro at det er dem du ikke kan lide. sådan tænker mange desværre. og ikke at den anden har problemer. så hvis du har det bedst med at vennerne kommer på besøg hos dig, kan du invitere dem hen til dig. og måske bare en af gangen . hvis det er bedre. Det er normalt at til familie fester man ikke er helt tilpas ved situationen, der er så mange føelser imellem personerne, nogle kan man lide , andre ikke. de stiller personlige spørgsmål. før var man lille , så er man stor. men i nogens øjne er man ikke blevet voksen endnu, og kommer ikke i betraktning når de andre taler. osv . tys tys på en husk nu man ikke har noget at sige, efter andres mening, kun blandt sine venner kan man og du vise hvem du rigtigt er , for de værdsætter det og dig. Så tale med psykologen om din barndom, om du er blevet set og hørt dengang. for lidt opmærksomhed i barndommen kan give angst pludselig nu hvor du får opmærksomhed og ikke er vant til at få det , og derfor bliver du angst for det ukendte. håber du får det beabejdet , og bliver glad i dit liv. kærligst
  • Hej spider!

Er super taknemlig for dit indlæg og at du gider svarer mig så detaljeret og specifikt som du gør det! det er en fornøjelse.

Jeg vil prøve at arbejde med det og prøve at forholde mig til tanken. Jeg vil kontakte min læge og høre om en psykolog ville kunne være en hjælp.

Takker mange gange!

Mvh.
  • Til House47 Tak det er dejligt at kunne hjælpe dig. håber du får god hjælp hos lægen og psykolog. pøj pøj
Log in eller Registrér for at kommentere.