Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har taget 15 kg på - på èn månede !!

Redigeret 12 september, 2011, 08:11 i Åben debat om overvægt
Hej alle !


Jeg er en fyr på 24 år som for godt en månede siden blev indlagt på psykiatrisk akutmodtagelse.. Jeg var gået helt ned med flaget pga depression/angst.

Jeg havde fået diagnosen adhd via min psykiater og efter min akutmodtagelse på vordingborg stoppede jeg da jeg ikke kunne tåle min medicin.. Jeg har nu fået nyt medicin i form af Seroquel.

Egentlig går det meget godt psykisk - men er begyndt og få det ret skidt psykisk pga mit enorme vægtøgning. Har altså taget 15 kg på - på èn månede !
Før i tiden kunne jeg aldrig komme over 70 kg uanset hvad jeg spiste og jeg dyrkede ingen form af motion !

Nu har jeg så valgt at gå på slankekur, samt dyrke motion i form af 6 km gåture, boksetræning og styrketræning 2-3 gange om ugen- og drikker kun vand og spiser ting der er nøglehulsmærket.

Mit problem er at jeg ikke synes der sker nogen ændringer! Det er kun min mave som jeg synes er alt for stor - imens jeg har normale størrelse arme osv - hvorfor er det kun min mave der er tyk ?

Er ved at miste modet - for føler ikke jeg kommer videre ! Jeg har allermest lyst til at droppe mit antipsykostiske medicin for at komme til at tabe mig - for selvom jeg motioner og spiser sundt morgen-middag-aften , så sker der overhovedet ingen ting ?

Jeg håber meget at i kan skrive hvad jeg skal gøre og evt hvorfor det er sådan her ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg synes du lige skal kontakte den psykriatre der har givet dig medicinen, for 15 kg på 1 måned er da meget. og høre om du skal have en anden form for medicin. Har du spist meget slik og sodavand i den måned kan det være derfor du har taget så hurtigt på. Du spørger hvorfor det sidder på maven , flere af det medicin antipsykotisk sætter sig med fedme på maven. og det kan være grunden også ved dig. Du siger du ikke taber dig , men hvis du træner så meget opbygger din krop muskler i stedet for fedt . og det vejer også. Det er fint at dyrke motion men pludslig over reaktion af flere sports grene på en gang , skal du passe på din krop skal vænnes til at træne ellers kan du få skader i musklerne. Gå ind på netdoktor under overvægt og vægttab og dernæst ernæring . der står beskrevet på siden. hvilken mad du skal spise. Du må ikke bare stoppe medicinen selv , det kan du ikke tåle . så tale med lægen. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej
    Det lyder som du spiser fornuftigt og at det helt sikkert er medicinen du tager på af. Maven er følelsernes hjerne, man siger at gemt vrede sidder lige der, midt på maven. Det bedste til dig Helle8
  • Indstillinger
    takker for jeres svar !

    jeg skal heldigvis til samtale med psykiatrien på torsdag - hvor jeg vil fortælle mit problem...

    Findes da der noget andet man ikk tager på af ?
    Taber man sig hvis man ik får sin medicin ?
    .. Og kan man overhovedet tabe sig når man tager medicinen ?
  • Indstillinger
    Jeg har en veninde der blev opereret i munden, hun kunne kun spise flydende kost, hun tabte sig 7 kg på 14 dage, og hendes vægtforøgelse var også på maven. Det skal jo nok ikke være piskefløde og lign. :) Men husk lige en vitaminpille også.
  • Indstillinger
    Nu er jeg ikke sikker på hvilken slags medicin der er snakke om, men jeg har en veninde som fik ordineret antideprisiv medicin, som hun også tog rigtig kraftigt på af.. Hun fik så også snakket med sin læge og fik nogle andre piller, som ikke påvirkede vægtet.

    Dog burde der stå i indlægseddlen under bivirkninger, hvis man kan risikere at tage på som følge af medicinen. Hvis der ikke står noget og hvis du ikke umiddelbart har ændret kost eller spist ekstrem usund eller i store mængder, der kan forklare vægtøgelsen er det også vigtigt at lægen for det at vide, så bivirkningen kan blive rapporteret.

    Dog kan forstoppelse altså også lede til vægtøgelse, så hvis du har et meget ustabil tarmbevægelser, skal du sørge for at drikke mere væske og spise Husk pulver.

    Men du er i en svær periode af dit liv lige nu, og det er vigtigt at huske at ting ikke ændrer sig super hurtigt. Som allerede sagt, så skal kroppen vænner sig både til ny medicin, men også mere motion mm.
    Giv din krop lov til at reagere, og du kan evt. prøve at notere udviklingen ned og se over længere sigt hvordan det går.
  • Indstillinger
    Hejsa!

    Masser af psykofarmaka har vægtøgning som bivirkning, men man skal huske på, at det er en MULIG bivirkning. Alle får ikke samme bivirkninger af samme medicin.

    Fx. har jeg taget Seroquel i årevis uden vægtøgning. Til gængæld tog jeg forfærdeligt meget på da jeg tog Cyprexa i sin tid.
    Det trappede jeg ud af efter et par måneder (naturligvis i samråd med behandler) da det simpelthen ikke holdt i længden.
    Vægten faldt stille og roligt da jeg holdt op, men jeg måtte da naturligvis være opmærksom på at spise ordentligt.

    Så svaret er ja, du kan godt få noget andet medicin som ikke vil forårsage vægtøgning, men man kan ikke sige på forhånd hvad det skal være for noget.
    Tal med psykiateren om det her. Personligt ville jeg bede om at blive trappet ud af præparatet og prøve noget andet.

    Spørg psykiateren om du kan blive henvist til en diætist. Hvis du bliver henvist til en i psykiatrien/hospitalsvæsenet vil du ikke selv skulle betale.

    Min mening: UANSET HVAD skal du blive ved med at spise sundt og motionere.

    Det er ikke nok bare at spise ting der er nøglehulsmærket. Man er simpelthen nødt til også at se på sammensætningen af kosten. Selvom man spiser sunde ting, så kan man sagtens få alt, alt, alt for mange kalorier indenbords = vægtøgning.

    Jeg vil anbefale dig, at du går ind på madital.dk og opretter en profil.
    Så skriver man sin højde og vægt og hvor meget man gerne vil tabe sig om ugen/måneden (så vidt jeg ved bør man højst tabe ca. 5 kg. om måneden hvis det skal være holdbart) og hvad ens aktivitetsniveau er (der er forskellige kategorier. Så regner den ud hvor mange kalorier man har brug for.
    Her en af dagene sørger du så for at skrive ned på et stykke papir hver gang du spiser noget. Altså (ca) hvor mange gram af det ene og det andet og det tredie, og så går du ind på madital.dk om aftenen og taster det ind. Hvis du nogengange drikker noget andet end vand skal det også skrives ned pga. kalorierne.

    Så fortæller programmet dig om du spiser det rette antal kalorier, og om fordelen af kulhydrat/fedt/protein er rigtigt, om du får nok frugt og fisk osv.
    Bare tag det som en guideline - det er fint til at skabe overblik.
Log in eller Registrér for at kommentere.