Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

eksem på brystvorterne?

Redigeret 10 september, 2011, 01:31 i Åben debat for kvinder
Hejsa.
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har i en lang periode haft en under eksem på brystvorterne. De er sådan gullige. Hvis jeg piller alt ekemhuden af (hvilket gør ret ondt) laver jeg sår på brystvorterne. De gør ikke ondt direkte - men irritere nogle gange ret meget.
Har snakket med min mor om det, og vi har sammen undersøgt det omkring brystkræft. Symptomerne er bare ikke rigtig helt der - da der bl.a. står at ved brystkræft udvider eksemen sig og hvis man ikke gør noget går det ud på huden omkring også - det har det ikke gjort. Det har været det samme hele tiden. Desuden er det jo også sjælendt i min alder (har jeg læst).

Så tænker jeg lidt - jeg dyrker meget sport - men dum som jeg er, gør jeg det i almindelig BH. Dengang det kom, sov jeg også i BH. Jeg skifter hver 3. dag fordi det gjorde min veninde også, så det er blevet en vane. Men skal man skifte hver dag, som med underbukser? Og kan det være fordi jeg sveder, og derved irriterer det? Hvad kan jeg evt. gøre ved det? Er holdt med at sove med BH for nyligt, da jeg nu synes det er ekstremt dumt jeg ikke holdte noget før.

Hilsen en meget forvirret pige.

Kommentarer

• Ja det første er da ihvertfald at holde op med at pakke babserne ind døgnet rundt, så huden kan få noget luft.
    Sørg for at holde det tørt og give så meget luft som muligt.

Du skriver, at du og din mor har læst om BRYSTKRÆFT, så ikke om jeg forstår, at du ikke for længst har været hos lægen!?

For selvfølgelig skal du til lægen.
    Jeg er helt bekymret for om du ender med at skade den sarte hud så du får arvæv, for at gå og pille huden af er aldrig godt, uanset hvor på kroppen det er.

Så vidt jeg ved spreder eksem sig. Hvordan så det her ud til at starte med? Og hvad mener du med at pille eksemhuden af? Jeg er ikke læge - jeg er bare nysgerrig.

Knopper rundt omkring brystvorterne, også gullige, helt normalt, og du er i en alder hvor kroppen er ved at indrette sig til at blive voksen.
    Men uanset om det startede med at være noget normalt du pillede i eller det var eksem, så er jeg sikker på, at det på nuværende tidspunkt kræver en speciel creme fra lægen at få det til at gå i orden

Og nå ja; jeg bruger også mine BH'er flere dage i træk. Også flere end 3 nogengange :)
  • Jeg forstår ikke rigtig det du skriver, men hvis det er noget gulligt, der sidder på brystvorterne er det kun lidt fnulder. Man fjerner det forsigtigt og kommer lidt olie på. Særlig efter bad.
Log in eller Registrér for at kommentere.