Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

p piller

Redigeret 8 september, 2011, 14:07 i Blærebetændelse
Hej jer er ny her, og også "ny" bruger af p piller. Jeg har et spørgsmål, da jeg er ekstrem i tvivl. Når man er færdig med sin pakke, holder man en pause på 7 dage, hvor man har sin menstruation. MEN, hvis jeg stoppede pakken om fredagen, starter jeg så fredagen efter? eller er det først om lørdagen, dvs. på 8. dagen? Håber virkelig at nogen kan hjælpe:)

Vh. Skytte87

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du stopper fredag, starter du lørdag.

    På den måde starter du hver eneste måned på en pakke om lørdagen, og slutter om fredagen.

    Læs indlægssedlen meget grundigt så du får styr på alt omkring p-pillerne.

    Virkelig træls at din læge har givet dig dem uden at fortælle dig hvordan du skal bruge dem.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svaret. Indlægssedlen siger også 7 dage, men det er lidt svært at sige hvordan det skulle regnes ud. Så skrev for at være sikker.

    Min læge har sikkert fortalt det, måske ikke. Kan være jeg bare ikke lyttede ordentligt efter.

    Men lige et sidste spørgsmål: Hvis min menstruation så stopper før de 7 dages pause, f.eks. på 3. dagen, skal jeg så starte ny pakke på 4. dagen, eller er det obligatorisk at man holder pause i 7 dage, lige gyldig hvad?
  • Indstillinger
    Når man tager p-piller har man slet ikke menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, og den er ofte både svagere og varer kortere tid end en menstruation.

    7 dages pause - uanset om blødningen stopper før eller ej.
  • Indstillinger
    Og også begynde på næste pakke på 8. dag selvom blødningen ikke er slut.

    Løfter pegefingeren selvom det måske er træls:
    Næste gang du får medicin, så sørg lige for at høre efter hvordan man tager det og hvordan det virker før du tager det. Og selv stille spørgsmål.

    :-)

    P.S. Det ER noget irriterende, at der står "7 dages pause" i indlægssedlerne. Jeg forstår godt, at mange bliver forvirrede.
Log in eller Registrér for at kommentere.