Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Navlepiercing - betændelse?

Redigeret 4 september, 2011, 13:38 i Teenagere
Hej

Jeg går og overvejer at få lavet en navlepiercing, for jeg synes bare de er vildt flotte! Det eneste, der pirker til min tvivl er, om jeg risikerer at få en masse bøvl med betændelse. Min hud er i sig selv meget sart. Jeg har tre huller i hvert øre, og jeg har skullet være meget omhyggelig med at rense dem, for at holde dem fri for betændelse og ømhed. Men det hul, der vil blive lavet i navlen er jo meget større, så derfor tænkte jeg, om der er større risiko for at få raget en masse bakterier til sig her?

Jeg har læst lidt af en skrækhistorie, som jeg synes, lyder temmelig vild:

"Jeg fik lavet min navlepiercing da jeg var 18 (tror jeg) - desværre gik der betændelse i. Jeg ventede til betændelse var væk (troede jeg) inden jeg fjernede den, for at betændelsen ikke skulle "lukkes inde". Ca 1 år efter jeg havde fjernet den begyndte der at komme betændelse ud af navlen et sted lidt højere end der hvor det gamle hul var - føj for den lede! Jeg gik til lægen og fik en henvisning til en privatpraktiserende kirurg (!). Jeg ringede da også og bestilte tid - en måneds ventetid - fint nok. Der gik en halv time så ringede de fra klinikken og sagde, at lægen ville se mig MED DET SAMME, da han hørte hvad det drejede sig om. NERVER! Han kiggede på den og sagde : "Ikke for at forskrække dig...men det her kan gå hen og blive meget farligt for dig" Tak - fuldstændig tryg nu! Det viste sig at betændelse alligevel var blevet lukket inde og havde "gravet" en lille tunnel i min krop - og han kunne ikke sige hvor mget det havde spredt sig. I værste tilfælde kunne det påvirke min lever, nyre og blærefunktion permanent - og hvis jeg var rigtig uheldig kunne det have spredt sig til centralnervesystemet og videre op i hjernen! 3 uger gik for jeg fik savr på de prøver han havde foretaget - og heldigvis slap jeg med skrækken. Han gav mig også alle rædsleshistorierne ved andre former for piercing og ved tatoos - dt har nu ikke stoppet mig i at få lavet 3 stk mere siden :D"

Kan det virkelig passe, at det kan gå så galt?

Er der nogen, der har/har haft navlepiercing, og som har nogle erfaringer (både gode og dårlige) med dem?

Mange hilsner
Pernille
Log in eller Registrér for at kommentere.