Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor drenge skal tsisse som piger i børnehaven?

Redigeret 2 september, 2011, 08:21 i Små børn
Jeg er meget bekymret, min dreng på snart 3 år, er regnlig nu, og vi har prøvet da hjemme en del teknikker hvordan han syntes det var besdst at tisse, og han valgt jo selv gøre det ligesom, stor drenge gøre :)

Men så startede vi i børnehaven og de kræve at min søn tsisse som en pige. Hjælp hvor finde jeg gode argumenter, hvorfor skal han ikke gøre det!!!

Er faktisk også meget bange, at han gider ikke nu tsisse.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lad børnehaven argumentere, spørg hvorfor de forlanger det.
    Jeg ved ikke om jeg ligefrem ville blive bange, hvis det var min søn, jeg ville snarere føle, at de krænker drengen, og det ville gøre mig vred.
    Men spørg pædagogerne, og lad dem argumentere. Jeg kan forestille mig, at det har noget at gøre med, at drenge ofte tisser ved siden af. Det vil de ikke have, det kræver ekstra rengøring.
    Drenge er stolte, når de som små, lige kan nå op på kanten af toilettet og tisse, som store drenge gør.
    I børnehaven har de formentlig små toiletter i børnehøjde, så det burde ikke være noget problem.
  • Indstillinger
    Jeg havde lige et sank med dem, og deres argumenter er at selvølgelige, drenge er ikke renlig nok, de sviner meget og BH er meget hygienisk osv, osv, deres erfaring.... tale mest....
    Tænker over det hele tiden, skal finde et eller andet, at komme med bevis til dem, det er ikke nok mine argummenter kan mærke, og det er heller ikke så fit at være allene om det foran 3 erfarene pædagoger, som den enen er kloger end den anden.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 2 september, 2011, 08:00
    De har for meget magt, de pædagoger. Engang ville de også forbyde en enkel chokolademad i madkassen.
    Efter min mening skal de ikke blande sig i, hvordan drenge tisser. Siddende eller stående. Desværre bestemmer jeg ikke noget.
    Jeg tror der mangler et par mandfolk i den børnehave inden de helt får ødelagt drengene. De skal måske også sidde stille og lege med dukker.

    Snak med lederen, eller måske kommunen om dette virkelig kan passe. Eller hvem der nu har overkommandoen.
    Eller find en anden børnehave, det er måske umuligt.
    Jeg hader, når andre vil bestemme alting. Selvfølgelig bør der være nogle regler, men de skal vel ikke være vildt overdrevne.

    Jeg er glad for jeg kunne fjene min dreng fra børnehaven. Det er meget længe siden, men dengang ville de også bestemme alting. Så skulle han lege inde og så skulle han lege ude. Han var så ulykkelig.
    Mit yngste barnebarn kunne bestemt heller ikke lide børnehaven. Jeg er glad for han nu går i skole, den er han glad for. Der må være noget helt galt i de børnehaver.

    Grrrr, tænk hvis vi skulle tisse, som andre forlangte.
    Ja, mænd er nogle grissebasser, men det mener jeg ikke man skal blande sig for meget i. De kan f.eks. tørre op efter sig, hvis vi andre skal bruge toilettet. Men bestemme, hvordan de skal tisse, det er da folks private sag. Grrrrr.
  • Indstillinger
    Jeg tror udelukkende du skal være bange for at han ikke vil tisse derovre hvis du hjemmefra fortæller ham / giver ham ret i at det at sidde ned og tisse er en pigeting.
    Og det lyder det som om at du gør, når du skriver, at du er "meget bekymret" og din holdning er, at de i børnehaven siger, at "han skal tisse som en pige".

    Men hvis du hjemmefra fremlægger det som helt naturligt at drenge BÅDE kan stå op og sidde ned og tisse, så vil jeg tro, at han vil trække på skuldrene af det.

    Mit bedste forslag til hvad du kan sige er:

    "Man er nødt til at koncentrere sig meget, når man skal stå op og tisse, så man ikke kommer til at tisse ved siden af, ik'? Og i børnehaven er der mange lyde, så der vil være nogen som ikke kan koncentrere sig, og så vil der tit komme tis på gulvet - og det er noget være griseri, ik'?

    Og hvis han argumenterer med, at det er en pigeting at sidde ned og tisse, så giver du igen med, at det er det ihvertfald ikke, og der også er mænd der sidder ned og tisser (hvilket der rent faktisk er) - og påpeger at der jo både er toiletter og pissoire på herretoiletter på restauranter osv.
    Og så kan du sige, at der også er andre steder hvor man ikke MÅ stå op og tisse, fordi det kan være svært at ramme; fx. i toge og flyvemaskiner"

    Bare fordi at din dreng har lært at stå op og tisse uden at ramme ved siden af, betyder det ikke, at andre børnehavedrenge kan.
    Der er utvivlsomt mange som vil tisse ved siden af - ikke bare på toilettet og gulvet, også på deres tøj - og pædagogerne har jo ikke just for meget tid til børnene som de kan bruge på rengøring.
    Jeg syntes, at det er HELT i orden, at de skal sidde ned og tisse.
  • Indstillinger
    Jeg mener ikke det er i orden, men ellers giver jeg anna84 ret.
    Du skal ikke gøre for meget blæst ud af det. Det bliver bare for vanskeligt altsammen.
    Mænd/drenge kan godt sidde ned og tisse uden det går ud over deres mandighed.
    Så du skal ikke sige til ham, det kun er piger, der sidder ned. Sig, man kan gøre begge dele.

    Det ville jeg gøre, selv om jeg ville være rasende indvendig.
  • Indstillinger
    Mit forslag er at du tager det roligt med hensyn til tisseriet i børnehaven. Børn forstår godt at indrette sig efter forskellige regler, forskellige steder. Drenge tager ingen skade af at sætte sig på brættet når de skal tisse offentlige steder (taler af erfaring). Og ja, det højner faktisk hygiejnen!

    Tænk også på, hvor meget større glæde der så vil være ved at give fuld stråle, når man en gang imellem får muligheden for at tisse i naturen!

    Indtil det modsatte er bevist bør du stole på dit barns pædagoger, synes jeg :-)
  • Indstillinger
    Lige mht. din angst for at han vil undlade at tisse:

    Bed pædagogerne holde øje med om han gør det, og hvis ikke, huske ham på det.
Log in eller Registrér for at kommentere.