Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smittet med kondylomer uden symptomer?

Min kæreste havde haft kondylomer inden vi kom sammen, hvilket er ca. ½ år siden. Vi beskyttede os dengang, men gør det ikke længere, da han ikke har haft flere tilfælde overhoved.
Nu hvor jeg har læst en del om HPV-virusset, er jeg nervøs for, om han i virkeligheden har smittet mig uden jeg har udviklet kondylomer. Jeg tjekker mig selv dernede hver dag, og ved de sidste gynækologiske undersøgelser jeg har været til, har min læge heller ikke kunne se nogle. Det er ca. 2,5 mdr. siden jeg sidst blev tjekket. Men er sgu så bange for, at jeg alligevel har HPV-virussen i kroppen!
Kan læge godt pode/tage prøve for at se, om jeg er bærer af virusset?

Mange tak for svar.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg opdagede en vorte på min kæreste i behåringen neden for penis, og dermed har den naturligvis ikke været dækket af kondom når vi har haft sex.
    Jeg talte med en på en sexsygdomsklinik, og hun sagde, at jeg formodentlig er smittet, men det ikke er sikkert at jeg nogensinde får en kondylom. Og hun sagde INTET om at gå till kontrol for om jeg får vorter.
    Hun huskede mig bare på at jeg skal huske at gå til de tre-årlige tjek hos lægen for celleforandringer, da de jo forårsages af (en anden slags) HPV-virus.

    Altså:
    Du kan sagtens være smittet, hvis ikke kondylomerne var tildækkede, men du kan også sagtens have været smittet i forvejen, hvilket rigtig mange unge er, men det betyder ikke at du nogensinde vil få en eneste kondylom.

    At tjekke dig selv dernede hver dag er virkelig at overdrive helt vildt. Så kan du gøre det hver eneste dag indtil du potentielt får en kønsvorte, hvilket, så frem du nogensinde gør det, kan være om flere år.
    Fint nok at du holder øje, men det her daglige tjekkeri holder ikke - du kan jo fx. ikke gå og kontrollere din skede selv.

    Hvis lægen skulle teste dig for om du har HPV i kroppen, hvad vil du så bruge svaret til? Jeg kan ikke se hvad det skulle være...
Log in eller Registrér for at kommentere.