Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hører ikke efter

Redigeret 1 september, 2011, 08:52 i Skizofreni
Hej
Jeg har skizofreni og vil høre om der er andre der kender til det her?
Min kæreste kan sige noget til mig eller endda svare på et spørgsmål, men jeg registrerer det slet ikke. Han kan sidde i samme rum og spørge mig om noget, men jeg hører det ikke. Enten kan jeg være opslugt af tv'et eller mine egne tanker eller også kan jeg ikke huske hvad jeg har tænkt på. Min kæreste synes det er meget irriterende og det kan jeg godt forstå. Men jeg ved bare ikke hvad jeg kan gøre ved det. Er der nogle der har prøvet det?
Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ja det kan saktens forekomme at man taler for døve øre, jeg tror vi er mange der har det sådan hvis der er mange tanker, og man er opslugt af en film. hvis han vil spørge dig om noget , må du sige til ham , at han skal tage ved din hånd eller din arm. og få øjen kontakt med dig , så han er sikker på du høre , hvad han eller andre siger til dig . eller må han vente til filmen er slut. Hvis hvores hjerne er overbelastet med tale og uro. lukker den automatisk ned , for at modtage mere tale. og vi har brug for at være i vores eget jeg , og genoplade energien. Hvis han ikke vil se filmen som du ser , og du ikke kan tale med ham imens , må han lære at lave noget andet han kan lide imens du er i en lukket koncentreret verden. Jeg tænker han kender det fra sig selv. hvis der er noget han er meget facineret af . eller skriver på computeren. så kan han heller ikke Koncentre sig om at høre to ting. det kan du fortælle ham. på en pæn måde. Det kunne også være tegn på at i skal gøre forskellige ting hvis i bor sammen, så i ikke sidder sammen hele tiden. ser det samme , oplever det samme, Det er svært når man har skizofreni at være så tæt på sin kærste hele tiden. at man til sidst lukker af for .ham/ hende. da det er svært at sige. for på den ene side vil man gerne have kærsten der og have et godt forhold. men sygdommen gør det umulig at have den tætte følesmæssige og rumme snakken fra andre mennesker , så der vil man også tale for døve øre. men prøv at mærke med dig selv hvad du føler det gør du lukker af for omverdenen. og se om det hjælper at gøre tingene lidt anderledes . held og lykke
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar. Det er rart at vide, at jeg ikke er den eneste der har det sådan.
    Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.