Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

tankerne kommer igen...

Redigeret 15 marts, 2012, 08:09 i Anoreksi
Hej
Jeg har haft en spiseforstyrrelse i 12-13 år, men det er begyndt at gå bedre.
Jeg stoppede med at tælle kalorier for 10 uger siden og har holdt ved, hvilket jeg er ret stolt over. Det har været virkelig svært at give slip på den kontrol og det gik også ud over maden i starten. Men jeg er begyndt at kunne spise regelmæssigt nu.
Men nu kommer tankerne så tilbage, om at jeg vil tabe mig. Jeg kan stadig ikke holde min krop ud. (udtrykket "min krop" lyder frastødende i mit hoved). Skal jeg regne med at have de tanker resten af livet?

Mvh.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Luna

    Godt du skriver! Det er sikkert meget normalt at få nedtur som du har nu. Umiddelbart ville jeg foreslå dig at have en støtteperson som du kan tale med lige så snart du mærker de der tanker dukker op. Måske har du stadig en kontakt til dem der hjalp dig med at kunne spise mere normalt? Det gælder om at holde fast i det du har opnået.
    Rigtig mange kan ikke lide deres krop eller dele af den, det kan gå over, men det skal under ingen omstændigheder være sådan.
    Uanset om du selv tror på det, så begynd dagen med at se dig i spejlet og sig noget positivt til og om dig selv. ’Jeg er mig’ (det er kun mig der kan) ’Jeg er glad og tilfreds med min krop/ min vægt'. Du kan sikkert selv finde på andre gode sætninger.
    KH Helle8
  • Indstillinger
    Hej Luna.

    Flot gået! Sørg for at holde tæt kontakt til din behandler. Har du ikke en, så søg hjælp hos din praktiserende læge. Enten kan I have en samtale fx. hver 2. uge, eller også kan h*n henvise dig til en diætist eller psykiater der kan følge dig.

    Svaret på dit spørgsmål:
    Det er sandsynligt, ja. Dog med modifikationer.
    Både den behandler jeg havde i decideret behandlingsforløb mod spiseforstyrrelse og den praktiserende psykiater jeg nu går hos sagde/siger, at det er helt normalt, at tankerne kommer tilbage fra tid til anden når man har levet med spiseforstyrrelsen så mange år.

    For mit vedkommende dukker de frem i pressede perioder. Det er ikke altid jeg lægger mærke til at jeg er presset, men når de tanker kommer, så ved jeg at jeg skal stoppe op.

    De kan være presserende og jeg kan have svært ved ikke at handle på dem, men jeg bliver bedre og bedre til at holde dem i skak.

    Hos mig står det gerne på et par uger ad gangen, så forsvinder de lige så stille igen.
    Jeg går jævnligt i panik når de kommer, men så trækker min psykiater på skuldrene og siger, at det jo er helt normalt når jeg er stresset, men at vi da skal være opmærksom på om det udvikler sig, og så går luften lidt ud af dem...

    Det er VIGTIGT at du har støtte på sidelinien!

    Prøv at rette din lede og vrede mod spiseforstyrrelsestankerne i stedet for mod din krop og dine handlinger.

    Jeg har altid været lidt vægelsindet omkring det der med at se spiseforstyrrelsen som en ting, i og med det nu en gang er mine handlinger og tanker det drejer sig om, men jeg syntes at det ofte hjælper at trække den spiseforstyrrede del ud af begrebet MIG, og dermed kunne skælde ud på DEN over at DEN får mig til at føle sådan som jeg gør.
  • Indstillinger
    Du kan evt. kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade og spørge ind til deres støttegrupper.
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres svar.
  • Indstillinger
    Kære venner

    Nogle gange bliver jeg altså lidt rystet over skoleelever, der efterspørger information!

    Hvis I skal skrive en opgave om anoreksi, er første skridt, at I bliver nødt til at lære at stave til ordet!

    A-N-O-R-E-K-S-I

    Jeg forstår virkelig ikke, at I overhovedet vil ulejlige andre mennesker ved at bede dem om oplysninger, når I ikke engang har gidet slå ordet op i en ordbog, så I kan stave det korrekt.

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det må du meget undskylde, det var en trykfejl og vi ønsker bestemt ikke at genere nogen.
Log in eller Registrér for at kommentere.