Smittet med Herpes?
Hej
Jeg var sammen med en kvinde fredag. Før samleje gjorde hun mig bekendt med at hun var smittet. Jeg kendte ikke til sygdommen, før nu hvor jeg har læst om den.
Da vi ikke havde prevention, havde vi ikke direkte samleje. Der har dog været kontakt mellem kønsdelene, da jeg ikke kendte til sygdommen eller hvorledes sygdommen smittede. Hun var meget våd og vi havde finger- og oralsex (dog ikke oral for mit vedkommende).
Jeg er blevet bekendt med at hun ikke havde eller har udbrud. Dog kan det bekymre mig, at der har været kontakt mellem kønsdelene (dog uden at være oppe) og hun var meget våd.
1) kan smitten overføres på denne måde?
2) hvornår vil jeg kunne se/mærke jeg er smittet?
3) nogen mulighed for test?
Mvh
Den meget bekymrede og ellers altid så betænksomme mand
Jeg var sammen med en kvinde fredag. Før samleje gjorde hun mig bekendt med at hun var smittet. Jeg kendte ikke til sygdommen, før nu hvor jeg har læst om den.
Da vi ikke havde prevention, havde vi ikke direkte samleje. Der har dog været kontakt mellem kønsdelene, da jeg ikke kendte til sygdommen eller hvorledes sygdommen smittede. Hun var meget våd og vi havde finger- og oralsex (dog ikke oral for mit vedkommende).
Jeg er blevet bekendt med at hun ikke havde eller har udbrud. Dog kan det bekymre mig, at der har været kontakt mellem kønsdelene (dog uden at være oppe) og hun var meget våd.
1) kan smitten overføres på denne måde?
2) hvornår vil jeg kunne se/mærke jeg er smittet?
3) nogen mulighed for test?
Mvh
Den meget bekymrede og ellers altid så betænksomme mand
Kommentarer
Om du boller eller gnubber er ligemeget, det smitter ved berøring gennem slimhinder eller rifter/sår.
Første udbrud skulle komme 4-7 dage efter man er blevet smittet.
Det kan du alt sammen læse her http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... italis.htm
Men altså, det kan også sagtens være at du har det i forvejen. 20% af voksne er smittet, men mange får aldrig udbrud.
Det kan du læse bl.a. her http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... sdele.aspx
Mht test kan det påvises i en blodprøve, men ærligt tror jeg, at du skal lede længe efter nogen der ser nogen grund til at teste dig.
Jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet testet for herpes.
Hvis du får herpes i udbrud, så skal du nok opdage det, og SÅ kan der ved et lille skrab eller blodprøve blive undersøgt om det nu er herpes hvis lægen er i tvivl.
Opsummeret: Ja, du kan være blevet smittet, men risikoen/sandsynligheden for at du allerede er smittet er meget, meget større end risikoen for at du er blevet smittet af hende nu hvor hun ikke har udbrud.
Hvis du får blærer skal du selvfølgelig tage til lægen så du kan blive vejledt i hvad du skal gøre.
En anden gang bør du måske sørge for at spørge ind til hvad en given sygdom indebærer FØR du udsætter dig for den.
Du kunne bare have spurgt hende.
Med hensyn til de seksuelt overførte, så kan du læse om dem her http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=3986
Tak for svaret ellers
Men se det lige:
Der er 5% risiko for at hun kan smitte i hendes symptomfri periode.
20% ER smittet, men får ikke udbrud.
Det vil sige, at selv HVIS du ikke var smittet i forvejen, og så var uheldig at I lige var sammen i den 5%-risikoperiode OG du så var uheldig at blive smittet (selvom der er risiko for noget, så er det jo ikke sikkert, at det sker), så er det stadig overhovedet ikke sikkert, at du nogensinde får udbrud.
Nej, du kan ikke sige dig fri for at have herpes i kroppen. Men det kunne du såmænd heller ikke før du var sammen med hende.
Men er da lidt forbeholden når jeg har læst dine links...
Desværre kan der ikke laves en garanteret test som for andre sygdomme, men tegnene, såfremt smitte, ville vise inden for uge, som du selv skriver...
Jeg ånder midlertidigt lidt lettet op og ser den kommende an...