Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dum læge

Hejsa.

Jeg er på 90mg Cymbalta om dagen igennem indtil videre 3 år, - og skal blive på det i mindst 3 år mere ifølge den overlæge i psykiatri der oprindeligt behandlede mig.

I juli havde jeg ferie og ringede derfor til lægen for at få en ny recept til et helt år. (Hun har ikke email og kan ikke udskrive så store recepter over telefonen ifølge hende).

Hun havde dog ferie hele juli og første uge af august.

Jeg har ret svært ved at få ringet til lægen på arbejdet da jeg deler kontor med 3 andre, men fik endelig taget mig sammen til at ringe i starten af denne uge, da jeg kun havde medicin til et par dage endnu.

I denne uge var min læge så ifølge tlfsvareren "lukket pga rod på kontoret m.v." og hun henviste til en anden læge. Jeg ringede til ham, og fik at vide at jeg skulle tage 4 timer fri for at nå ned i deres åbningstid og vise mig på deres kontor - som jeg ikke aner hvor ligger - og vise mit sygesikringskort (som jeg jo alligevel skal vise på apoteket) samt mine gamle medicinpakninger - som jeg normalt smider ud når jeg tager hul på den sidste blisterpakning. Jeg blev fuldstændig paf og lagde på. Jeg skrev så en email til denne læge afløser og forklarede ham at jeg ikke havde pakningerne og var løbet tør for medicin osv. - jeg har før fået medicin igennem en afløser over telefonen når min læge var lukket.

Han svarede så igår aftes at jeg kunne ringe til ham imellem 8-9 i morges - hvilket jeg ikke så før klokken 11.

Så nu er situationen den at jeg er på en kold tyrker - fra 90 mg Cymbalta til ingenting - på andendagen i dag.

Mine følelser sidder uden på tøjet, jeg har kvalme, diarre, svedeture, panik, osv osv.. dvs jeg har en ordentlig omgang af abstinenser - og en meget lang weekend foran mig.

Jeg har haft problemer med min læge der holder fri flere gange før, og derudover har hun dårligt tid til at have patienter - man skal bestille tid flere uger i forvejen m.v. Så nu har jeg taget konsekvensen og bestilt et lægeskift for 175 kr. som jeg egentligt ikke har, og fået en ny læge (om 2 uger) der har email - elektronisk fornyelse af recept osv.

Hvordan overlever jeg min weekend uden at tage livet af min kæreste? Nogle gode råd mod abstinenserne?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej pige 81

    Det var da frygtelig uheldigt. Men der må være en udvej. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til lægevagten og bede om råd. Det må være muligt for lægevagten at indtelefonere en recept, så du kan hente medicinen på apoteket i morgen formiddag.

    Lægerne er der jo for at hjælpe folk. Det kan ikke være meningen, at du skal undvære medicin hele weekenden.

    Jeg er sikker på, at det nok skal lykkes.

    Mange hilsner og god weekend

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære du.

    Skynd dig at tage kontakt til nærmeste psykiatriske skadestue. Jeg er sikker på, at de vil give dig din medicin.

    Ud fra det du skriver kan jeg godt høre, at du udmærket er klar over, at det kan gå hen og blive rigtig, RIGTIG skidt med sådan et pludseligt ophør.

    Du kan finde nærmeste psykiatriske skadestue her: http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/psyk.htm

    Hvis du ender i samme situation en anden gang, må du bare nøjes med at få recept på medicin til en eller tre måneder ad gangen. At du ikke kan få recept til et helt år skal da ikke være det der afholder dig fra at få din medicin.

    Det undrer mig rigtig meget, at du får disse recepter af din praktiserende læge.
    Jeg vil opfordre dig til at blive henvist til en psykiater, og ikke bare gå i mange år på medicin som en psykiater mente var den korrekte på et givent tidspunkt.
  • Indstillinger
    min psykiater fulgte mig indtil for 2 år siden da jeg flyttede til den anden ende af landet. Hun var overlæge i psykiatri med speciale i depressioner - og arbejdede på et specialafsnit indenfor nordjysk psykiatri hvor de kun havde med skizofreni og depressioner at gøre, så hun var ekspert på området.

    Jeg er pt. på forebyggende - dvs fastholder den dosis jeg fik da jeg var deprimeret - hvilket er ifølge forskrifterne. Hun anbefalede mig at fastholde dosis i 5 år uden symptomer og derefter i samråd med læge at trappe ned.

    Men ja det kunne da være en ide at kontakte psykiatrisk skadestue eller lægevagten - selvom lægevagten normalt siger at recepter skal man have fra egen læge.
  • Indstillinger
    Ja som anna skriver , hun ikke forstår at det er er alm læger der behandler . de der er psykisk syge . det er faktisk ret alm. og patienten skal selv bede om at komme i behandling hos psykriatre , alm. læger er ikke uddannet til denne medicin og har ikke den store viden om det . som en psykriatre har. om der er mangel på psykriatre siden det er de praktiserene læger der tager sig af .dette , er spørgsmålet. og hjemmehjælpere bestiller recept hos egen læge. og det er faktisk hos psykriatren de skal bestille recepten. det er ham eller hende der skal ændre i medicinen. samt have at vide hvis der er store bivirkninger på medicinen . Psykriatren kender medicin af forskellig slags til det formål af psykiske sygdomme. og de bivirkninger de har . hvor den alm læge har en bred uddannelse til alle mulige sygdomme bare ikke så meget psykiske medicin. Man skal opsøge dem der er specielt uddannet til et speciale .de har bedre mulighed for at hjælpe en . de praktoserne læger skal jo også sende patienterne til specilister ,når de ikke selv ved hvad der er galt.
  • Indstillinger
    Tak for rådet - jeg har nu fået en lille pakke medicin der næsten kan holde mig på min normale dosis hele weekenden - dvs 90 mg i dag og 60 mg de to næste dage. På mandag kan jeg så få en ny recept hos min alm. læge.

    Som sagt er det ikke min alm. læge der har fastlagt min behandlingsplan - men derimod en meget kvalificeret overlæge i psykiatri - min læge følger bare psykiaterens plan.

    Selve behandlingen har jeg absolut ikke noget at indvende imod - jeg fik både gratis terapi og derudover god hjælp så jeg gik fra at være langtidssygemeldt til at være symptomfri (når jeg ellers har medicin).

    Med min bestilling af lægeskifte skulle receptproblemet fremadrettet være løst, da min nye læge har fornyelse af recepter pr. hjemmeside + at den nye læge er i et lægehus hvor man nemmere kan hjælpe patienter når den ene læge evt. skal have fri.
  • Indstillinger
    Hej det er godt du har fået løst problemet. Ja jeg forstod godt du blev behandlet af en profesionel psykriatre og aftale med egen læge . Ha en god weekend hilsen
Log in eller Registrér for at kommentere.