Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

for meget kød?

Redigeret 26 august, 2011, 03:36 i Sund kost
Hej jeg er en ung dame på 24 år, jeg har i en længere periode levet på en kost omfattende næsten udelukkende kød og i mellemtiden taget kosttilskud med b- vitaminer og en alm multivitamin..
Mit spørgsmål er: Er der nogle der ved om man kan spise sig til for mange b-vitaminer og eller jern hvis ens diæt næsten kun omfatter kød? - hvilket der jo har højt indhold af både b- vitamin og jern??

Kommentarer

  • Hej Nanna

    B-vitaminer er det svært at få for meget af. Det, der er overflødigt, kommer ud med urinen.

    Hvis der skulle være et problem med B-vitaminerne, så skal det virkelig være et meget stærkt B-vitamin-præparat, du tager ved siden af din specielle diæt.

    Jern, derimod, kan man godt få for meget af. Den smule, der er i en multivitamintablet, kan dog ikke give problemer. Mænd og kvinder, der ikke har menstruation, kan godt få for meget jern, hvis de spiser en meget jernholdig kost. Men du mister jo jern, når du har menstruation, så jeg tror ikke, at du er i farezonen.

    Derimod er du nok i fare for at komme i underskud med en mængde vigtige stoffer, når du næsten udelukkende lever af kød, B-vitaminer og en vitaminpille! Og det kan ikke være godt for dit helbred.

    Selvfølgelig er der mennesker, der næsten kun lever af kød, f.eks. grønlænderne i gamle dage, og der er et folk i Afrika, masai-folket, som næsten udelukkende lever af kød, blod og mælk fra deres køer. Men man skal huske på, at eskimoerne fik mange sunde ting, fordi det kød, de fik, kom fra havet (sunde fiskeolier). Hvordan masaierne klarer sig, aner jeg ikke.

    Men når søfolk rejste på langfart i gamle dage og i månedsvis ikke fik grønsager, blev de syge af skørbug.

    I en almindelig vitamintablet er der slet ikke tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler til at dække det underskud, du får, hvis du næsten ikke får andet end kød. Men det var jo ikke det, du spurgte om. Du får bare lige min mening om din diæt som et ekstra-svar :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jern tror jeg sagtens du kan få for meget af - med risiko for maveproblemer. Men næppe så meget for meget at du kan blive alvorligt syg.
    Men det er min vurdering.

    Det er vist meget mere relevant at fokusere på det du får for lidt af. For der tror jeg du er langt mere udsat for langsigtede problemer.

    Der er en grund til, at der står på vitaminpilleindpakningen at de ikke er erstatning for sund kost. Og det er de heller ikke hvis man øger dosis.
Log in eller Registrér for at kommentere.