Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg PCO?

Redigeret 10 december, 2015, 17:06 i PCO
Hej.
Jeg er en kvinde på 24 år og har faktisk oprettet en profil herinde udelukkende for at høre andres mening og måske få noget hjælp til opklaring.
Jeg har siden januar haft nogen store problemer med min mave. Det starter ofte med at jeg har en masse luft i maven, som selv vores familiehund viger fra mig når det kommer ud. Så gør det utroligt ondt og ender med at jeg skal på toilettet hvor det er kartoffelmos-lignende efterladenskaber (dog ikke i farve). Derefter har jeg kvalme og har nogen gange også været tæt på at besvime. Dette skete oftest omkring januar, februar, marts.
Jeg har længe haft mistanke om, om jeg kunne være gluten-intolerant og har derfor holdt mig fra alt med gluten, hvilket har lettet på det.
Grunden til jeg nu har fået andre tanker er at jeg efter at have læst om PCO, kan genkende en del af symptomerne. Så her kommer de, som der er tale om:

Siden jeg kom i puberteten har jeg haft kraftig hårvækst ned af inder- og baglåret, op mod navlen og er nu begyndt at have en smule på hagen. Der er tale om sorte genstridige hår som ikke kan barberes væk, men må waxes, eller hives ud med pincet.

Jeg er konstant småtræt og nogengange direkte udmattet, selvom dagen ikke nødvendigvis har været videre begivenhedsrig.

Jeg har depressive tendenser og døjer specielt i øjeblikket med angstanfald, selvom jeg i det store hele er en glad og social person.

Jeg kan gå og være enormt sulten, selvom jeg har fået den mad, som burde have gjort mig mæt. Jeg kan endda vågne af det om natten.

I perioder har jeg konstant småkvalme.

Jeg har aldrig haft uregelmæssig menstruation, men før jeg begyndte at tage p-piller havde jeg meget store smerter ved ægløsning og så lidt svagere ved selve menstruationen.

Jeg har i et par år nu haft rigtig svært ved at tabe mig og ligger hele tiden lige over hvad jeg burde. Jeg er 152 cm høj og vejer 59 kg.

Jeg har flere gange været til lægen med mine maveproblemer, men føler ikke at jeg er blevet taget alvorligt. Det har egentligt bare resulteret i en blodprøve og en henvisning til en psykolog. Jeg har nu skiftet læge, men indtil den overførsel er i orden, ville jeg gerne høre hvad andre kan sige om sagen.
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen Trine.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Det er fornuftigt af dig at gå udenom gluten, men du bør testes for det, så du bliver måske nødt til at finde dig i generne for en periode, især når du har mistanke og hvis nogen i familien har det. Der kan så være god hjælp at hente i cøliakiforeningen, jeg vil også anbefale dig at se på Immunogastros hjemmeside. Hvad er PCO i øvrigt?
    God bedring. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg mener du skal tage til lægen, og spørg om du har PCO. Det kan man check ved en blodprøve( for at se om du har forhøjtet mandlig kønshormon), og så laver de en ultra skanning af dine æggestokker for at se om der er cyster på din æggestokker. 20% af kvinder har pco, nogen i meget mild form.
  • Indstillinger
    Hej. Jeg er 12 år gammel og jeg er startet tidligt i puberteten. Jeg fik min menstruation da jeg var ca. 9-10 år gammel. Jeg har været overvægtig fra spæd, og jeg har også de samme symptomer. Jeg vejer 68 kg. (vægten hopper frem og tilbage) og er 1.61cm høj. Kunne det være jeg havde PCO? og i sådan en tidlig alder..? Det bekymrer mig meget.
  • Indstillinger
    Se en læge Nicoline
Log in eller Registrér for at kommentere.