Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For højt stofskifte eller normalt?

Hej

Jeg er en dreng på 18 år. Jeg er i tvivl om jeg har for højt stofskifte.
På en normal skoledag kan jeg godt spise en STOR potion havregrød til morgenmad klokken 6.30, og så omkring klokken 10 spiser jeg ca. 3 stykker rugbrød eller mere samt frugt eller grønt. Klokken 11.30 spiser jeg igen 4-5 stykker rugbrød. Så spiser jeg ikke ret meget inden klokken 18, hvor jeg tit spiser mindst to portioner aftensmad.
Den mad jeg spiser er sund og jeg undgår faktisk usund mad. Det er meget sjældent jeg spiser usundt! Derudover løber eller cykler jeg helst en time hver anden dag.
Derfor er jeg i tvivl, om grunden til at jeg oplever, at jeg taber mig og at jeg tit er sulten, er pga. at jeg er aktiv og spiser sundt, eller om det simpelthen er fordi jeg har et for højt stofskifte og bør opsøge læge?

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er ret stor forskel på, om du er 160 høj og spinkel eller om du er 190 og robust.
    Der er også forskel på, om du spiser de små stykker rugbrød, eller de store.

    Du spiser godt til men er alligevel sulten og taber dig, og om det er fordi du er aktiv og i voksealderen, eller om du har forhøjet stofskifte, vil jeg ikke gøre mig klog på.

    Uanset din højde og drøjde og størrelse på dine portioner, så syntes jeg, at du roligt kan bestille en tid hos lægen til en snak og eventuelle prøver.
    Syntes faktisk du bør gøre det.

    Ud fra højde, vægt, en snak om dit aktivitetsniveau, om hvor længe du har tabt dig og hvor hurtigt og hvad du spiser kan lægen vurdere, om der er grund til at tage prøver eller om du simpelthen spiser for lidt eller forkert.

    Man kan godt spise forkert, selvom man spiser sundt.

    Du spørger, om det at du spiser sundt kan være grunden til at du taber dig.
    Grunden til at man taber sig eller tager på afhænger ikke nødvendigvis af sund eller usund kost. Det afhænger af for meget eller for lidt eller forkert.

    Mit forslag er at du ringer til lægen i morgen tidlig/formiddag og bestiller en tid.
    Hvis du så tager 3 eller 4 dage hvor du skriver ned hvad du spiser og drikker hvornår (bare cirka-mængder), så vil lægen hurtigt kunne få et overblik.
    Det skal være helt almindelige dage - både af den slags hvor du ikke laver det store og den slags hvor du er aktiv.
Log in eller Registrér for at kommentere.