Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skizofreni/Skizotypisk eller angst?

Redigeret 25 august, 2011, 15:53 i Skizofreni
Hej, jeg er en dreng å 17 år, jeg sidder her med et problem og håber der er nogle der kan sætte mine tanker lidt i ro.

Jeg har de seneste år begyndt at blive meget asocial, da jeg ikke kan være sammen med mennesker uden at få hjerte banken, kvalme, hænder der ryster og konstant skulle være "bange". Så jeg undgår helts alt der har med andre mennesker at gøre, større forsamlinger familie fester og ligende. Selv bare at være sammen med venner giver dette angst anfald.
Jeg kan derfor bedst lide bare at være hjemme.

Dette udtrykker sig også da jeg ikke kunne fuldføre en 10. klasse, som elev men valgte at blive privatist, så jeg ikke skulle deltage i timerne men blot skulle op til eksamen.


Også mine tanker er ude af "kontrol" jeg kan ikke styre dem og de køre bare rundt i hovedet, mine tanker er et andet "jeg" da jeg ingen kontrol har over dem. kommer hele tiden til at forstille mig at et familie medlem bliver kørt ned, eller på anden måde skade dem.
Og tror selv på at bare tanken om det kan få det til at ske, så jeg siger en "remse", for at det ikke skal ske, men er stadig angstfuld for om det nu alligevel skal ske. Jeg føler også at alle folk stirre og snakker om mig, nogle gange føler jeg også at de følger efter mig, og udspionere.
Jeg har det med at vær mistroisk over for mig selv, og ikek tro på at de ting jeg føler er ægte og bare min under bevidsthed der leger med mig.

Angsten sætter også ind når jeg skal sove, jeg bliver nød til at pakke mig helt ind da jeg er bange for der er nogle der skal få "ram" på mig.

Jeg har det meget dårligt over at jeg ikke kan være sammen med mennesker da jeg egentligt gerne vil, men kan ikke magte det. Og ønsker det heller ikke sådan her.

Og har nok også udviklet en form for depression, da jeg virkeligt ikke har det godt.

Jeg ved ikke hvad det er der kan være galt?
Er det skizofreni eller bare angst eller noget andet.



Mvh. Helpwanted

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Du skal i hvert fald have noget hjælp, for sådan skal man ikke gå og have det.

    Kan du ikke snakke med dine forældre? De kan måske hjælpe dig med at komme til lægen.

    Det er svært for andre end læger, at fortælle dig præcist hvad det er du fejler.

    Jeg har selv skizofreni, angst og OCD, og kan nikke genkendende til mange af dine symptomer. Men det er ikke ensbetydende med, at det er det du fejler.

    Kom til lægen så hurtigt du kan - jo før jo bedre. Jo hurtigere man kommer i behandling, jo hurtigere får du det bedre igen.

    Johanne
  • Indstillinger
    Kære dig.

    Det lyder bestemt ikke rart. Du skal helt sikkert have noget hjælp. Jeg er ikke uddannet, så jeg tør ikke udtale om, hvad du fejler. Du har mange forskellige symptomer, og mange af dem kan opstå rent og skær fordi, du ikke får hjælp, mens andre er mere permanente.

    Jeg vil helt klart anbefale dig at gå til lægen og blive henvist til Lokalpsykiatrien, hvor du kan få nogle gode snakke med eksperter og få behandling. Læger er desværre ofte tilbøjelige til at give medicin og tro, at det hele blot skyldes en depression. Men jeg synes at dine problemer skal udredes af en psykolog og en psykiater.

    Det lyder ikke for mig som om du er skizofren.

    Jeg håber du tager kampen op og finder noget hjælp. Jeg vil klart anbefale, at du snakker med dine forældre om det, så du kan få støtte fra dem.

    Tanker fra Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.