Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Så har jeg normale tal - uden medicin?!!

Nu forstår jeg ingenting...??!!

Historik:
Fik konstateret voldsomt D-vitaminmangel efterår/vinter 2010 (på 16-17 stykker) - ligesom at stofskiftet var lidt for lavt, men ikke voldsomt. Påbegyndte kraftig D-vitamin-kur.

Nye blodprøver hos gynækolog juni 2011 viste følgende tal:
TSH 13,61
T3 1,01
T4 57

- og jeg fik besked på at gå til egen læge og blive behandlet mod for lavt stofskifte.

I denne periode læste jeg herinde at forhøjet D-vitamin-tilskud kunne forværre stofskiftet, så jeg stoppede med D-vitamin-tilskud, udover alm. dosis. (D-vitamin er iflg blodprøve fra i mandags en lille smule lavt, men ikke alarmerende iflg lægen)

Ferietid osv gjorde at jeg først kom til læge i mandags, 2 måneder efter de sidste blodprøver og har fået resultatet af de blodprøver idag... og tallene er nu normale??!

Jeg nåede lige at starte op på Euthyrox, har taget dem igår og imorges og så kommer svaret fra lægen:
Stofskifteprøverne er normale, undlad medicin og kom til ny blodprøvekontrol om en måned... Men han siger også at tallene kan svinge, så jeg tør ikke glæde mig for tidligt...

Har andre prøvet det samme og efterfølgende igen fået for lavt stofskifte??

Forsigtig optimist - Sanne :o)

PS. Jeg lagde min kost ret kraftig om i starten af maj, dels for at leve lidt sundere, dels for at smide et par kg - men havde ikke indtryk af at kost kunne gøre hverken fra eller til i fht autoimmunt stofskifte. Men jeg startede jo også på kostomlægning mere end en måned før de første blodprøver, så mon det overhovedet har en betydning?!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sanne,

    Du er nok (desværre) nødt til at være temmelig kritisk i forhold til de nye svar du har fået. Ikke for at slukke for mulige mirakler, men kostomlægning kan ikke pludselig helbrede en autoimmun sygdom.
    Du har ikke fået taget ny Anti-tpo-test, går jeg ud fra? Det er denne test, der bekræfter at det er autoimmunt lavt stofskifte du har og hvor aktiv din sygdom er.
    Jeg kan se dit tsh var ret højt sidst og dit frie tyroxin alt for lavt.
    Der kan være en naturlig forklaring på, at dine tal lige nu svinger. Og det er, at du er i begyndelsen af din sygdom. I denne fase, kan stofskiftet svinge, fordi det opsparede stofskiftehormon, som findes i follikler i skjoldbruskirtlen, pludselig sendes ud i blodet, når foliklerne brister/tømmes. Det er altså kun en fase der står på indtil stofskiftet bliver permanent lavt.

    Held og lykke/Karmacure
  • Indstillinger
    Hej Karmacure

    Ja, jeg tænkte nok det var for godt til at være sandt ;-).

    Jeg har bedt lægen sende mig prøveresultaterne, samt har spurgt om der er taget en ny Anti-tpo-test. Han ender nok med at blive godt træt af mig ;-))

    Må dog hellere holde en pille-pause indtil efter de næste blodprøvesvar.

    Tusind tak for din hjælpsomhed, det er godt at kunne stille kritiske og relevante spørgsmål, fremfor blot at tage deres ord for gode varer... de kan jo trods alt ikke vide alt.

    Kh Sanne
  • Indstillinger
    Jeg har i flere omgange prøvet at hæve mit D-vitamin niveau men det forværrer blot Hashimotos, så for mig dur det ikke med D-vitamin. vh Petra
  • Indstillinger
    Selvtak Sanne;)

    Ja, det er nok nødvendigt at vente med stofskifte-behandlingen indtil du har fået et par gentagne blodprøveresultater, der viser for lavt stofskifte (for højt tsh) i forhold til "normalen" eller øverste område af "normalen".
    Da du har antistoffer, ved man dog, at du har sygdommen, så det er nu bare et spørgsmål om, hvornår man vælger at påbegynde undertrykkelsen af din egen resterende hormonproduktion med de kunstige hormoner.

    Mit tsh svingede i et par år mellem 3 og 8 inden jeg fik behandling. Jeg burde nok have haft behandlingen før.

    Ja...men der findes jo som bekendt ingen dumme spørgsmål! ;) Jeg har skam siddet foran flere læger med min lille notesbog med alle mine spørgsmål linet op i...og så måtte lægen jo svare, indtil allesammen havde fået "flueben" ;)

    Kh. Karmacure
  • Indstillinger
    Hej Petra

    Dvs dit D-vitamin niveau hele tiden ligger for lavt? Hvor meget for lavt? Og tager du intet D-vitamintilskud overhovedet?

    Det var faktisk efter resultatet af blodprøve i juni at jeg begyndte at læse med herinde og i den forbindelse jeg så at D-vitamin kunne have en uheldig effekt på lavt stofskifte - hvorefter mine D-vitaminer røg ud af vinduet ;-)

    Jeg spurgte ellers min læge i mandags om det med d-vitamin kunne have en betydning for forværringen siden nov, men det afviste han. Han forsøgte at læse sig til mere om det, mens jeg sad der, men fandt intet.

    Sanne :-)
  • Indstillinger
    Hej Karmacure

    Du havde helt ret - ingen ny TPO, for "Normalt følger vi ikke denne prøve hver gang" - lød svaret.

    Jeg venter en måneds tid og så må vi se hvad blodprøverne siger ;-)

    Kh Sanne
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har for lavt stofskifte og fik for ½ år siden konstateret D-vitamin mangel (27). jeg har siden da taget D-vitaminer (uden kalk).
    Jeg tager Eltroxin morgen og D-vitaminer til aftensmaden, og jeg har altså ikke haft nogen gener med stofskiftet overhovedet.
    Men måske spiller det ind at mit stofskifte var velreguleret i forvejen.
    Har jeg så fået det bedre?
    Tjae, jeg har lidt færre bryst-smerter ved anstrengelse, men ellers mærker jeg egentlig ikke forskel.
    Jeg vil mene at man skal være forsigtig med at acceptere D-vitamin mangel af hensyn til stofskifte behandlingen.
    For D-vitamin er jo meget væsentligt for ikke at få knogleskørhed - og den forebyggende medicin mod knogleskørhed mener jeg til gengæld også påvirker stofskiftemedicinen.
    mvh Lise
Log in eller Registrér for at kommentere.