Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øjne klør/gør ondt i vand

Redigeret 19 august, 2011, 02:41 i Åben debat om øjne
Hej

Jeg er 19 år og i de sidste 5-6 år jeg kan huske, har jeg oplevet, at når jeg bader, hvad enten det er i svømmehallen, havet eller under bruseren, at mine øjne bliver meget irriterede. Det hjælper ikke at gnide vandet væk fra øjnene, tvært imod, mine øjne bliver meget hurtigt helt røde og klør kraftigt. Det betyder, at når jeg bader med vennerne skal jeg oftest have et håndklæde klar, ellers bliver det mig for stor en irritation. Jeg synes ikke at have oplevet det samme da jeg var yngre. Nogen bud på en forklaring?

Tak på forhånd

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej der må være noget dine øjne ikke tåler så godt . du reager på klor , i bad får du da sæbevand i øjne . Jeg synes du skal tale med lægen i første omgang og få lavet en allegitest og se om du ikke tåler klor . og det sæbe du bruger . Hvis det ikke er allergi så få en tid hos øjenlægen og høre hvad han tror det kan være, ellers skal du prøve at undgå der giver kløe og se om det hjælper . ikke at svømme i klor vand. og bruse vand på hovedet . og istedet vaske håret i håndvasken . så der ikke kommer vand i øjenene . Jeg tror det er alm. at øjnene bliver røde når der kommer meget vand derind. og det går over igen når saltvandet igen har balance i øjet. men det skal ikke klø hele tiden efter bad i klor . Held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg tror, at de fleste får irriterede øjne når de bader i klor- eller saltholdigt vand. Nogen mere end andre.
    Men under bruseren... Hmm.
    Må jeg spørge, om du lukker dine øjne når der kommer vand (og sæbe) over hovedet, og først åbner dem igen, når du har kørt hænderne over ansigtet og fjernet størstedelen af vandet (og skyllet AL sæbe væk)?

    Uanset hvad, så skal du lade være med at gnide øjnene. Du kan DUPPE vand væk fra øjenomgivelserne med et håndklæde. Ikke gnide, og ikke berøre selve øjet.

    Du kan minimere mængden af vand du får i ansigtet ved bukke hovedet bagover og holde bruseren tæt ved håret i en vinkel så vandet sprøjter bagud. Samtidig bruger du den anden hånd til at "skubbe" vandet der glider om mod panden bagud.
    Eller du kan tage svømmebriller på. Lyder måske fjollet, men det vil være effektivt.

    Når alt det er sagt, så syntes jeg, at du skal overveje at høre din læge ad omkring det, for det er da irriterende.

    Men hvis det KUN er i forbindelse med vand at dine øjne irriteres, så hælder jeg til at du er i en dårlig vane - du får lidt vand i øjnene som NATURLIGVIS bliver irriterede lidt, og så gnider og gnubber du, så de irriteres yderligere, og så kan du ikke holde dem lukkede så du får yderligere vand i øjnene...
Log in eller Registrér for at kommentere.