Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tisseri om natten

Redigeret 19 august, 2011, 02:31 i Mænds sygdomme
Hej allesammen

Jeg er en mand på snart 50 og jeg har lige fået vide at min prostata er forstøret (godartet), jeg har igennem længere tid skulle op og tisse sådan en 2-3 gange i løbet af natten, er så blevet henvist fra min læge til urologisk afd. på Frederikssund Hospital.

Min lille problem er sådan set ikke selve sygdommen, hvis man kan kalde den det, men derimod det medicin som jeg er blevet ordineret, det er noget der hedder Alfuzosin "Sandoz", jeg skal tage en pille en gang daglig, jeg har det sådan med alt medicin så læser jeg indlægssedlen omhyggeligt som man jo skal, læser den gerne en 3-4 gange, men jeg hæfter mig meget ved de "mulige" bivirkninger der kan opstå ved indtagelse af Alfuzosin "Sandoz", og jeg bliver sgu. lidt skræmt.
Jeg skal lige fortælle at jeg i forvejen får medicin for forhøjet blodtryk (demitone-cyntyl mite og norvasch)

Behøver jeg være skeptisk og bange for at starte behandlingen med Alfuzosin "Sandoz"????

Ved godt at lægen ikke ville ordinere medicinen hvis jeg ikke kunne tåle det, men alligevel....

Mvh

En forviret 50 årig :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du har ret til at gå til lægen og sige du ikke tør tage dette medicin og gerne vil have andet med mindre bivirkninger , og nogle medicin kan give blodprop eller ander hvis det tages sammen så ville jeg også nægte at spise det . men mange gange siger lægen at det sker så sjælden at det sker. og så siger jeg det kan lige så godt være mig som en anden det sker for , og det kan lægen jo ikke benægte, så hvis der er alvorlige bivirkninger ville jeg også være forsigtigt. men der sker i nogle tilfælde at lægen ikke altid ser hvad medicin man ikke må få og aligevel får det sendt. så det er en god ide man selv er opmærksom på hvad det er man spiser. og stiller spørgsmålstegn ved det. held og lykke
  • Indstillinger
    Mange typer medicin har en uendelig liste af mulige bivirkninger. Heldigvis er det MULIGE bivirkninger.

    Derfor er det min mening, at såfremt problemet man får medicinen mod er til stor gene, så må man tage risikoen for bivirkninger med for at få forbedret livskvaliteten.

    Det er heldigvis muligt at trappe ud af medicinen igen såfremt man får bivirkninger man ikke kan leve med.

    Hvis du ikke har talt med hverken lægen eller apoteket om, at du tager de andre præparater, så syntes jeg, at du skal tage ned på apoteket og spørge, om det lægemiddel du nu har fået ordineret, må tages sammen med dem du tager i forvejen.
    Så er du på den sikre side med hensyn til om de påvirker hinanden.

    Men bivirkningerne kan du ikke sikre dig imod.
    Dog kan du - når du alligevel er nede på apoteket - spørge, om der findes et andet lægemiddel mod den forstørrede prostata, som ikke har alle de mulige bivirkninger som dette har.
    I så fald må du tale med din læge om, om det er en mulighed for dig at tage det i stedet.
Log in eller Registrér for at kommentere.