Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg er sulten hele tiden

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej missbeauty1.

    Jeg ved godt det er længe efter du har skrevet dit indlæg men jeg er meget nysgerrig for at finde ud af hvad din læge sagde og hvordan det går dig.

    Jeg er også inden for kort tid begyndt at føle mig sulten hele tiden, min søn på 17 har samme problem så jeg vil virkelig gerne høre dine guldkorn.

    :-)
  • Indstillinger
    Hej Annschen

    Det er nok relevant for dig at vide, at Missbeauty i dag er 19 år, altså 18 da hun skrev indlægget.

    Det er helt normalt at unge mennesker, flest drenge men dog også piger, pludselig kan tømme køleskabet hver anden time. Det starter oftest omkring 15-års alderen og kan fortsætte typisk op til midt i 20'erne, mest ekstremt for drengene.

    Det skyldes hormoner og længdevæskst. Drengene kræver også kalorier til især at lave ekstra mandlig muskelmasse. For pigerne vil naturen gerne have, at de får kalorier nok til at lave den kvindelige fedtfordeling. Desværre, kan man sige, er drengene mere heldige, testosteron, det mandlige kønshormon, er også med til at øge forbrændingen, mens den store sult for nogle piger kan få dem til at tage en dl på. Det skete i middel grad for mig da jeg var i den alder.

    Jeg kunne tømme en kæmpe tallerken og stadig have det som om jeg intet havde spist bagefter. Det forsvandt midt i 20'erne og da jeg var 30 var det helt væk.

    For mit vedkommende fandt jeg efterhånden ud af, at tog jeg et viamin- og mineraltilskud så hjalp det gevaldigt med mætheden. Fra naturens hånd er jeg ikke blandt de bedste til at optage den slags, på trods af at jeg hverken har glutenintolerans eller ikke har problemer med at nedbryde mælkesukker eller for den sags skyld andre mave-tarm-problemer. Som en "bivirkning" holdt jeg også op med at blive forkølet om vinteren.

    SÅ jeg ville ikke være nervøs for din 17-årige. Blot kan det være en fordel for ham at vide, at når han bliver omkring de 25 så er festen med at tømme køleskabet uden at tage på altså nok slut.

    For dit eget vedkommende kan det jo også være noget hormonelt. Måske begyndende overgangsalder. Men jeg synes nu du skal tage til lægen og få tjekket for en sikkerheds skyld i fald problemet skyldes noget andet.

    Både ved gluten-intolerans (nej, det er IKKE en allergi) og ved mælkeintolerans (heller ikke en allergi, men skyldes at man er holdt op med at danne det enzym der nedbryder mælkesukker) får man typisk oppustet mave og mavekneb. Det gælder også langt de fleste andre mavesygdomme. Bændelorm er i dag meget sjælden. Børneorm klør bare -og beskytter mod autoimmune sygdomme og allergi hvis man venter med at behandle dem til efter 10-14 dage (hvor de for det meste er klaret af kroppen + god hygiejne), så børnefamilier burde faktisk fejre de små bæster.

    Ved mælkeintolerans kan man med fordel købe laktose-enzymet og tage til festlige lejligheder så man ikke går glip af hele menuen. Det koster en del i DK (på apoteket), men kan købes i Tyskland over nettet til under halv pris.

    Så altså, du skal både til lægen og i supermarkedet....
  • Indstillinger
    Tak for svaret :-)

    Skal til lægen i overmorgen så kan jeg finde ud af hvorfor det lige pludseligt er kommet :-)

    Min søn siger han har haft det sådan i flere år men han har jo også været teenager i flere år ;-)
  • Indstillinger
    Goddag. Jeg er en dreng på 15 år, der har præcis det samme problem som du beskriver. Jeg bliver sulten godt en halv time efter jeg har spist, og det er fuldstændig lige meget hvor meget jeg har spist. Appetitten er der dog ikke noget galt med, og jeg spiser ligeså meget som jeg har gjort før i tiden. Ligesom det er for dig, er det rigtig irriterende for mig, da jeg stort set konstant finder mig selv i en situation hvor jeg ikke rigtig kan få noget at spise, grundet skolegang, fritidshobbyer og arbejde. Jeg kunne meget godt tænke mig at få noget svar på hvad der kunne være galt, og hvad der kunne gøres ved det, hvis der er nogle kloge hoveder derude. Jeg er ligegodt 190 høj og vejer ca. 73 kilo.
  • Indstillinger
    Hej jeg er en pige på 21 år. Spiser hele tiden og er ved at være rigtig træt af det, har taget meget på og næsten lige meget hvad jeg gør taber jeg mig ikke og er sulten konstant. Har for 2 år siden røget lidt hash og smøger men ryger Intet Idag og for 3 måneder siden fandt jeg ud af jeg var gravid udenfor livmoderen og fik en sprøjte i låret istedet for operation også skulle jeg følges med blod prøver til min graviditets hormon var under 10 og det var det for ca 3 uger siden. Hvergang jeg spiser et måltid om det er stort eller småt kan jeg side og tænke på hvad det næste jeg skal spise skal være er ikke kræsen og spiser sundt men til tider også et stykke kage eller is føler mig oppustet hele tiden men aldrig mæt. Ved virkelig ikk hvad der galt og hvad jeg kan gøre?
  • Indstillinger
    Redigeret 22 november, 2021, 09:03

    Appetitdæmpende tilskud - wеightworld.dk Jeg prøvede produktet og endte faktisk med at tabe mig 16 kg.

Log in eller Registrér for at kommentere.