Stress til angst?
Jeg har været utrolig stresset psykisk og fysisk, altså på et meget højt niveau..
Kan det føre til angst?
Jeg oplever af og til at jeg får nogle angst symptomer pludseligt, og det er ikke i en bestem situation det kan være når som helst. OG det er ikke anfald bare nogle symptomer. Håber i kan hjælpe
Kan det føre til angst?
Jeg oplever af og til at jeg får nogle angst symptomer pludseligt, og det er ikke i en bestem situation det kan være når som helst. OG det er ikke anfald bare nogle symptomer. Håber i kan hjælpe
Kommentarer
Ja, stress kan føre til angst.
For at forstår hvorfor, kan man også vende bøtten om og spørge:
Hvorfor er du stresset?
Hvad gør dig stresset?
HVilke "mekanismer" eller tankemønstre indeni dig, gør at du reagerer med stress?
Har du andre valg end at reagere med stress? Hvilke?
Hvad skal der til, for at du kan ændre stress til velbehag?
Selvom et ydre pres bestemt kan være så svært at leve op til, at det skaber et
voldsomt pres på individet, er stress også udtryk for de uhensigtsmæssige tanke- og adfærdsmønstre, som vi især har lært os gennem livet. Det handler som regel om, hvad man har lært at bygge sit selvværd på. Derfor kan det være smart at finde ud af, hvad dét er. Det kan f.eks. være at "være dygtig" eller "ikke at fejle"....altså ofte nogle temmelig sort/hvide og ret uopnåelige idéer. Det er disse idéer der skal efterprøves. F.eks. kan man undersøge: Passer det nu også at jeg ikke er noget værd, hvis jeg laver en fejl?
Man kan spørge sig selv, om man lægger sin følelse af selvværd på et for lille sted, fremfor at give sig selv lov til at føle sig noget værd sådan i det hele taget.
Det er de samme mekanismer der gør sig gældende for angst, men det betyder ikke at man automatisk får angst, fordi man er ramt af stress. Hvis du har følt angst, er du ikke i tvivl. Uanset hvad, er det en god idé at få hjælp til at finde ud af at få det tacklet nu. Jo før jo bedre Det kan være ret godt at ta´ en snak med din leder på arbejdspladsen, hvis du har sådan én.
Og lægen kan også hjælpe med muligheder for evt. sygemelding/terapeut.
Du kan også få mere oplysning om angst på angstforeningens hjemmeside.
Kh. Karmacure
Hovedårsagen er, at du bliver nødt til at lytte til din krop og sætte tempoet ned.
Du kan eventuelt tale med din læge om det, så du kan få nogle værktøjer til at håndtere problemet.
Man skal ikke tage let på sådan noget.