Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Estrasystoler info?

Redigeret 16 august, 2011, 09:47 i Hjerteproblemer
Hejsa. En ung man (25) der lider af angst her. Hovedsagelig på grund af estrasystoler vil jeg tro.

Haft dem siden jeg var en 18 år, og de har altid taget lidt overhånd.-

Spørgsmålet er:
For at vide om de er farlige eller uden betydning, skal man så opfange dem på papir/test?

Dette er noget jeg hører nogle blandede meninger om.
Min egen læge synes ikke engang jeg behøvede blive testet for dem, og kun på grund af min usikkerhed jeg har fået en EKG og en stress test/(cykel test)- Hvor der var ingen der blev opfanget og alt så godt ud i følge lægens ord.
Så det er jo som sagt bare et spørgsmål om det skulle være nok til at sikre at der intet er i vejen, eller om det ikke kan fastlåes før jeg oplever en estrasystole under test?

Takker mange gange for det svar jeg nu måtte få, og udmærket klar over det nåske virker lidt tåbeligt.
Men kunne jo nok hjælpe med enten at komme lidt videre med tankerne eller vide hvor jeg skal hend for at få det "klare" resultat hvis det mangler.

Takker, go "resten" af weekenden-

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej "egoman" :-)

    Først vil jeg lige slå fast at jeg ikke er læge, og at jeg har mine oplysninger om ekstrasystoler fra denne newsgroup:
    http://palps.chemicalforums.com/cgi-bin ... rd=general

    Og ud fra hvad jeg har læst mange gange dér, vil jeg sige: Det er nok mere sandsynligt at dine ekstrasystoler kommer fra din angst og ikke omvendt. Godartede ekstraslag som dine (og det er de når der er lavet ekg) kommer UDE FRA hjertet, nemlig fra det "autonome nervesystem" der af og til kan sende nogle "fejlstrømme" ud i kroppen. Via vagusnerven der bl.a. ender i hjertet kan disse fejlimpulser så få hjertet til lige at slå et ekstraslag. Eller mange.

    Årsagen til at det autonome nervesystem laver disse små fejlstrømme, kan være flere: Angst, både noget der føles som angst, men også en mere kronisk stresstilstand, hvor angsten er mere på et ubevidst plan. Men også små "hændelser" i fordøjelsessystemet såsom indespærret luft, indtagelse af store mængder mad, kaffe el. alkohol kan være en "trigger" for disse nerveimpulser.

    Jeg har læst en (godt nok pensioneret) læge skrive mange gange i ovennævnte newsgroup at man IKKE behøver at "fange" ekstraslagene på ekg for at afgøre at de er godartede. Jeg går ud fra at det skyldes at ekg tester hjertets eget system, og hvis det virker som det skal, betyder det intet med en fejlimpuls udefra nu og da.

    Når det så er sagt, skal jeg være den første til at indrømme at ekstraslag kan være pisse ubehagelige og styre ens tanker uhyggeligt meget. Og netop dette kan starte en ofte set ond cirkel hvor ekstraslag gi'r angst, der gi'r forøget aktivitet i det autonome nervesystem der gi'r ekstraslag osv osv.

    Jeg gør i princippet to ting. Når der kommer ekstrasalg, siger jeg til mig selv at de er ufarlige, at de ikke kommer inde fra hjertet selv, men "udefra", og at de bare kan komme an. De skader mig ikke. Og samtidig prøver jeg da at passe lidt på situationer som jeg ved ofte sætter dem i gang. (I mit tilfælde fx gode middage med 4 retter og rigeligt med vin ...)
    Jeg vil tro at det i dit tilfælde mest er den angst du omtaler, du skal arbejde med.

    v.h
    Martin
  • Indstillinger
    Hej. Jeg takker mange gange for svaret, og jovist tror da også sagtens min angst kn være en mulighed.
    hjælper altid at få noget mere info-
    Og det med det kan være triggered af noget som mad osv kan jeg godt genkende.
    (lider af til tider reflux, og ved hvis jeg kombinærer meget salt og sukker (salt på mad og måske sodavand), er det en god kickstarter til nogle af dem. )
    Så det er jeg selvfølgelig stoppet med.
    Men ja takker for svaret, hjælper med at sætte tankerne lidt i ro.
  • Indstillinger
    Super, og undskyld at jeg fik skrevet "egoman" - og ikke "eggman" ... :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.