Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

1200 kcal?

Redigeret 7 oktober, 2011, 05:04 i Sund kost
Jeg har prøvet at google mig frem til hvorfor man nedsætter sit kalorieindtag til 1200 kcal under et vægttab. Eller rettere: hvorfor man anbefaler det.

For jeg har også hørt om at man skal nedsætte det med 500 kcal i forhold til hvilestofskiftet og at man derved taber ½ kg om ugen. Det forstår jeg godt, men jeg mangler en forklaring på hvorfor man anbefaler personer (kvinder) at gå fra måske 2500 kcal til 1200 kcal "over night".

Kan nogen hjælpe med en forklaring? :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    det er et langt spring ---fra 2500 til 1200 på en gang---men hvis du starter lidt langsomt ned ad til du når de 1200---vil det være nemmere ,,du vil langsomt tabe dig ---du skulle melde dig ind hos wægtvokterne
    deres program er godt ---
    1200 kalorier er en grænse ---hvor man taber sig og holder vægten ----

    hvis man bruger de 1200kalorierr rigtig kan man leve et rimeligt liv ---men meget lidt luksus ----

    men det er rigtig hvorfor det er 1200 k---ved jeg ikke hvor det er opstået
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg fik at vide af en diætist, at et sundt og varigt vægttab får man på 1600kcal om dagen for en kvinde. Det normale kalorieindtag pr. dag, hvis man vil holde sin vægt som kvinde er 2000 kcal.

    Forskning viser, at 80 af dem, der tager en lynslankerkur, hvor de taber mere en et par kilo om måneden tager det hele og evt. mere på igen efter nogle år. Så jeg vil da helt klart anbefale ikke at have så meget fart på og så gøre det over et år i stedet for et halvt år fx.

    Måske du kan sætte kalorieantallet lidt ned ad gangen og langsomt sideløbende øge mængden af fedtforbrændende motion?

    Man skal træne på en helt bestemt måde, når man vil tabe sig. Så jeg vil anbefale dig at få lavet et træningsprogram i dit fitnesscenter.

    Desuden har du mulighed for at blive henvist til diætist via din læge, hvis din BMI er tilstrækkelig høj. Jeg mener, at man skal ligge omkring grænsen til svært overvægtig.

    Held og lykke med det.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    jeg har læst et sted --at har man først en gang været stor og tyk --kan man godt tabe sig ---men det største problem er ---at holde vægten nede ---for selv om fedt dellerne er skrumpet ind ---ligger de i dvale og venter på at blive fodret igen ---
    og de kræver ikke meget forkert føde for at vokse igen ---altså man skal ikke gå på slanke kur ---men lægge sin kost om for livet ----
    men selv om man spiser det rigtige --skal man holde øje med kalorierne ---

    for man tager på i vægt ---selv om man spiser det rigtige --men for meget --
    JA LIVET KAN VÆRE SVÆRT ---INDTIL MAN FÅR DET LÆRT ---

    men held og lykke til alle som har problemet ----og vi er mange

    HILSEN SOLO
  • Indstillinger
    Tak for alle svar.

    Det ser ud til at "ingen" ved hvor de der 1200 kcal kommer fra eller hvad forklaringen er.

    Grunden til at jeg søgte en forklaring var at en normalvægtig ville sætte sit indtag ned til 900 kcal plus træning, hvilket i mine ører er helt utidigt. Derfor søgte jeg en forklaring på de 1200 kcal, så hun i det mindste indtog så mange.

    Jeg ved godt mange af de ting I fortæller - jeg har endda læst at det med fedtforbrænding er halv forskning som er konkluderet forkert. Det eneste man skal - som alle burde - er at dyrke motion, hvilket jo kan være en udfordring i sig selv, hvis man er overvægtig.

    Igen: tak for svar. :-)
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg synes helt sikkert, at det lyder ret ekstremt at gå helt ned på 900kcal plus træning. Måske hun er ved at bevæge sig ud på dybt vand?

    Kh Trine
  • Indstillinger
    Den ekstreme reducering i kalorier lyder yderst tvivlsom, for ikke at sige hul i hovedet. Hvorfor man anbefaler det, kan have noget at gøre med, at folk er for ivrige efter resultater, og ~1200 kcal vil selvsagt resultere i hurtige og høje vægttab. Desuden er et standardiseret estimat af, hvor mange kalorier en middelmådig kvinde behøver, stærkt misvisende og man bør bestemt ikke tage udgangspunkt deri. Beregning af energiforbrug bygger på en del parametre, varierende fra person til person, her bør især nævnes aktivitetsniveau. Normalt anbefales et underskud af kalorier på ~500-700 kcal, netop for at undgå atrofi (Nedbrydning af muskelvæv) i al for stor grad, hvilket er uundgåeligt ved for lavt kalorieindtag.

    Jeg tillader mig at korrigere lidt forskellige postulater i denne tråd:

    'Man skal træne på en helt bestemt måde, når man vil tabe sig.'
    Ovenstående er direkte forkert, man behøver absolut ikke træne på en bestemt måde, eller træne overhovedet, for at tabe sig. Kaloriekontrol er nøgleordet.

    'Det normale kalorieindtag pr. dag, hvis man vil holde sin vægt som kvinde er 2000 kcal.'

    Et meget standardiseret estimat, som der absolut intet hold er i, måske det kan fungere som en retningslinje, men bestemt ikke noget man bør gå ud fra. Kaloriebehov er individuelt, ej muligt at generalisere.

    '1200 kalorier er en grænse ---hvor man taber sig og holder vægten ----'

    Dette er ikke korrekt, ovenstående antal kalorier er blot et udtryk for, hvor meget energi man tilføjer kroppen. Der findes ingen magisk grænse, man bør tilpasse sit kalorieindtag til sin krop og hverdag.

    'Det eneste man skal - som alle burde - er at dyrke motion, hvilket jo kan være en udfordring i sig selv, hvis man er overvægtig.'

    Som jeg har pointeret tidligere i mit indlæg, er det bestemt ikke et must at dyrke motion, for at opnå et varigt vægttab. Motion er sundt, og bestemt anbefalelsesværdigt, men ej et must.

    Du er velkommen til at kontakte mig, såfremt du ønsker større indsigt i generel ernæring o.lign.
Log in eller Registrér for at kommentere.