Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Shy Bladder / Paruresis

Redigeret 24 september, 2013, 16:38 i Angst
Hej ND.

Jeg er en fyr på 20 år, jeg har igennem omkring 4 år lid af noget jeg har fundet frem til at være shybladder syndrom / Paruresis, jeg er angst for at folk lytter når jeg er på toilettet, eller faktisk er jeg angst for at jeg kan tisse overhoved (http://en.wikipedia.org/wiki/Paruresis).

Det er gået fra at jeg bare ikke kunne bruge pisoare, til at jeg dårligt kan bruge et normalt toilet hvis der er et ved siden af et andet, faktisk er det eneste sted jeg føler mig ordentligt tilpas er der hjemme og alene.

Det skaber enorme problemer for mig, f.eks kan jeg ikke tage i byen, for jeg ved ikke hvordan toiletterne er, har også været ude for ikke at drikke i en helt dag fordi at jeg skulle på bilferie.

Jeg ved godt det lyder helt ondsvagt, og mange andre tænker hvis jeg skal så skal jeg squ, og det gør jeg egentlig også, men min krop lukker bare for vandet, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og det irritere mig at det skal kontrollere mig på den måde.

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og kan ikke finde nogle andre danskere der lider af det, så jeg føler mig lidt alene, og jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre, jeg er meget flov over det, og har faktisk ikke fortalt det til nogle.

Så hvis der er nogle derude der ved hvad jeg snakker om, så må i meget gerne hjælpe mig.

Mvh.
Green90

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa.

    Det lyder faktisk mindre åndsvagt end du tror. Angst kan omfatte mange ting. Selv lider jeg af transport angst, der gør at det at køre i bus og tog er det sværeste i verden for mig.
    Men du er kommet til det rette sted, og jeg synes det er super nice at du står ved at du har et problem. Det er det første skridt på vejen mod frihed. :)

    Du burde kontakte din læge og prøve at få en henvisning til en psykolog, og så tage den derfra. Jeg er ikke selv så kendt med angst, men jeg ved nok til at sige at det er en lidelse som er (undskyld mit fransk her) skide irriterende, og noget der skal tages hånd om hurtigst muligt.
  • Indstillinger
    Hvordan går det?

    Jeg fandt indlæg for ca. 10 minutter siden. Du skal vide at du ikke er alene med disse ting. Jeg ved ikke hvor langt du er kommet siden sidst. Men jeg er selv 31 nu. Og jeg er endelig begyndt med psykolog. Det er en sej men utrolig meningsfyldt kamp. Jeg lod mine 20'ere passere forbi rent socialt, mens jeg gemte mig fordi jeg var genert over at tisse. Du må endelig skrive tilbage hvis du har lyst til at få én at snakke med om dette.

    mvh Ole
  • Indstillinger
    Hej Ole,

    Tusind tak for dit svar, og undskyld for dette sene svar. :-)
    Jeg er desværre ikke kommet meget længere, om noget, så er det kun blevet værre. Det er rart at vide at jeg ikke er den eneste, for det må jeg nok indrømme jeg føler. Har det hjulpet dig at starte til psykolog? jeg har selv overvejet det samme, men må indrømme at tanken skræmmer mig meget. Jeg er ude i den samme bane, holder mig helst hjemme, selv om jeg gerne vil deltage, tanken om at blive låst et sted er ubærlig. Jeg vil meget gerne tale med dig, måske du kunne give mig nogen råd, det ville jeg virkelig sætte pris på, hvis du ser dette, kan du finde min mail i min profil. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.