Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

klamydia

Redigeret 13 august, 2011, 08:48 i Underlivsbetændelse
Hej,

For 3 mdr. siden var jeg sammen med en fyr uden at bruge kondom.
Siden hen har jeg fået en anden kæreste og vi er også sammen uden at bruge kondom.
For nogle uger siden talte min søster om at hun var blevet testet for klamydia, og det fik mig til at tænke på at jeg også kunne være smittet. Før det havde jeg faktisk ikke bekymret mig om det.
Men nu har det efterhånden taget overhånd og jeg tænker stort set ikke på andet og er virkelig bange for at jeg er blevet smittet.
Jeg er begyndt at få mavesmerter - der føles som en stikken i maven, og jeg synes også jeg har mere udflåd end jeg plejer.

Kan der være risiko for at jeg er blevet smittet med klamydia, og nu har fået underlivsbetændelse??
Er der andre der har stået i samme situation??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det burde være rutine - men er desværre ikke - at inden man dyrker ubeskyttet sex med en ny partner, så er begge lige blevet undersøgt for kønssygdomme først.

    I bør begge to blive checket. Hvis I har så har noget kønsoverført, så kan det behandles. Og - det behøver som sådan ikke være dig, der har smittet din kæreste; det kan også være ham, der har haft noget med fra et tidligere forhold.

    En ubehandlet klamydia kan medføre sterilitet, hvorfor det er så vigtigt netop at sørge for at sikre sig - hellere en gang for meget end en gang for lidt, - men hvis det drejer sig om tre måneder, så burde det godt kunne behandles.
  • Indstillinger
    Ja umiddelbart lyder det ikke som de klassiske symptomer på klamydia, og tror nu din mavestikken, er at du selv har dårlig samvittighed over ikke at være blevet tjekket.

    Men svaret er ganske simpelt: Rigtig mange har klamydia, selvom de ikke har symptomer. Det betyder ikke at hverken dig eller din kæreste er smittet (men på den anden side kan I jo begge være det). Så derfor skal I da begge tage op gå til lægen og blive tjekket. Det er en super simpelt undersøgelse, og skal bare gøres!

    Jeg blev selv tjekket for noget tid siden, kun fordi der var så meget snak om at en stor procentdel af de unge er smittet uden at vide det.

    Jeg vil endvidere understrege at det er en god ide at tjekke op på diverse præventionsformer, da jeg bestemt ikke synes der er nogen god grund til kvinder propper sig med hormoner (antager du er på p-piller), når man lige så let kan bruge f.eks. kondomer og samtidig være sikret mod kønssygedomme.
Log in eller Registrér for at kommentere.