Angst, fanget i sig selv
Nu er det vidst på tide at jeg får åbnet lidt op for nogen mht mit problem.
Jeg er fyr på 26 år, som har ramt lidt af en væg i øjeblikket. Jeg har desværre været meget alene det meste af mit liv. Har levet usundt og spillet for meget computer, og nu er der begyndt at vise sig nogle forandringer som jeg meget gerne vil af med.
Der er ikke noget jeg hellere vil i hele verden end at få mig en uddannelse. Men jeg har fået udviklet en underlig form for angst for transport. Jeg ved det lyder underligt, men når jeg sidder i en bus eller tog, så får jeg en underlig følelse i maven, som en slags panik. Jeg kan ikke sidde stille, nogengange får jeg koldsved og dyb og hurtig vejrtrækning. Det har virkelig ødelagt mit liv, og jeg håber inderligt at der er en kur imod det her, så jeg kan leve et normalt liv. Derudover fanger jeg ofte migselv i at sukke efter det liv jeg engang havde, med kæreste og venner. Jeg bliver sur og irriteret når jeg ser et kærestepar på min alder i byen, og jeg synes bare generalt at jeg er blevet en utrolig nederen person.
Jeg ved aldrig hvad jeg skal sige under en samtale, så der opstår altid en pinlig tavshed, og det er nok også en af grundene til at jeg ikke rigtig har nogen venner.
Ja, så fik i hele smøren, jeg synes bare jeg havde brug for at snakke med nogen om det, fordi jeg føler lidt at jeg er fanget i mig selv.
Og jeg håber virkelig på en løsning.
Jeg er fyr på 26 år, som har ramt lidt af en væg i øjeblikket. Jeg har desværre været meget alene det meste af mit liv. Har levet usundt og spillet for meget computer, og nu er der begyndt at vise sig nogle forandringer som jeg meget gerne vil af med.
Der er ikke noget jeg hellere vil i hele verden end at få mig en uddannelse. Men jeg har fået udviklet en underlig form for angst for transport. Jeg ved det lyder underligt, men når jeg sidder i en bus eller tog, så får jeg en underlig følelse i maven, som en slags panik. Jeg kan ikke sidde stille, nogengange får jeg koldsved og dyb og hurtig vejrtrækning. Det har virkelig ødelagt mit liv, og jeg håber inderligt at der er en kur imod det her, så jeg kan leve et normalt liv. Derudover fanger jeg ofte migselv i at sukke efter det liv jeg engang havde, med kæreste og venner. Jeg bliver sur og irriteret når jeg ser et kærestepar på min alder i byen, og jeg synes bare generalt at jeg er blevet en utrolig nederen person.
Jeg ved aldrig hvad jeg skal sige under en samtale, så der opstår altid en pinlig tavshed, og det er nok også en af grundene til at jeg ikke rigtig har nogen venner.
Ja, så fik i hele smøren, jeg synes bare jeg havde brug for at snakke med nogen om det, fordi jeg føler lidt at jeg er fanget i mig selv.
Og jeg håber virkelig på en løsning.
Kommentarer
Det kunne godt lyde som en slags panikanfald du får.
Du skulle nok bestille en tid hos din læge. Det er ret vigtigt, at man tager angst og depression alvorligt, og at man tager det, så vidt muligt, i opløbet. På den måde, er det også nemmere at komme ovenpå igen.
Jo før du kontakter din læge, jo bedre er det!
Ingen mennesker er tjent med at have det dårligt, men man er nød til selv at tage det første skridt mod det bedre.
Jeg lider selv af angst, og jeg kender udemærket følelsen af, at være fanget i sin egen krop. Det er bestemt ikke rart. Det er heller ikke særlig rart, at gå og længes efter det liv man havde engang.
Bestil en tid hos lægen allerede i dag! Du skal tro på, at det bare er en træls periode du skal igennem, men at det bliver bedre igen.
Johanne
Jeg er utrolig glad for dit svar. Det giver mig håb om at mit liv kan blive normalt, og at jeg igen kan se en lys fremtid med en ordenlig uddannelse i sigte.
Hvordan blev/bliver du behandlet for dit angst?
Du kan med fordel opsøge en kognitiv adfærdspsykolog. Sørg på forhånd for at spørge psykologen om han/hun tager med dig ud når du skal eksponere din angst. (Man kalder det også at by-træne, eller tog-træne. Det hedder det, når man konfronterer det man er bange for). Det er vigtigt at psykologen ikke bare sidder i samtalerummet, men også tager med i starten af eksponeringen. De første psykolog-gange vil dog nok komme til at handle mest om at du får viden om hvorfor du har det som du har det.
Det er ikke unormalt at være bange for at køre i tog, det er der mange angstramte der oplever. Du er ikke den eneste. Men det kan lade sig gøre at få det godt med det igen og slippe angsten.
Angsten handler som oftest om at man er røget ind i et negativt selvværdsmønster. Det kan handle om fortiden. Hvad har man lært at bygge sit værd på? Og det kan handle om angst for fremtiden, fordi man bygger sit værd på noget uhensigtsmæssigt.
Du vil komme til at lære en masse spændende nyt om dig selv. Det kan betyde alverden for din fremtidige udvikling. Og du lyder som om du er klar!!?
Sejt at du tager hånd om dig selv. Det er flot! Du er i gang. Og selvom det måske nok bliver hårdt at konfrontere dig med angsten, så har du allerede taget det første skridt...
Kh. Karmacure
Jeg er i behandling med medicin og kognitiv adfærdsterapi hos en psykoterapeut. Vi har også snakket lidt om hypnoseterapi, men det ved jeg ikke så meget om.
Du kan blive henvist via din læge, så er det gratis eller med lav egenbetaling.
Hvis du kommer i effektiv og god behandling, så kan du faktisk blive helt angstfri igen. Men igen, det kræver at du handler med det samme, så du kan komme igang
Håber du snart får det bedre.
Johanne
vh.Mogens og pøj,pøj :-)