Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget vand?

Redigeret 25 september, 2011, 13:17 i Vitaminer og mineraler
Hej med jer.

Jeg får tit at vide, at jeg skal passe på med ikke at drikke for meget vand.
Jeg drikker nemt 4 liter om dagen og nogle gange mere.

Men mange siger, at man skyller ens vitaminer ud.

Er der nogen der ved, om det passer?

Kh Trine

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja du kan saktens drikke for meget vand . men har du fået undersøgt hvorfor du er så tørstig . Diabetes eller andet. Ja de vigtige ting i kroppen kommer med ud. Det jeg bliver anbefalet er 2 til 3 liter daglig . på alm dage . selvfølig på varme dage kræver kroppen mere vand. der ved jeg ikke hvor meget man må drikke. men det kunne være sjovt at finde ud af.
  • Indstillinger
    Jeg har hørt at en rettesnor er ½ liter pr. 25 kg, og så naturligvis mere når man har det meget varmt og i forbindelse med fysisk udfoldelse, sport o.l.

    Ved alt for megen væskeindtagelse, kan man netop skylle vigtige mineraler ud - så også her gælder talemåden "alt med måde".
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar :-)

    Tja..
    Jeg er undersøgt flere gange for sukkersyge, fordi flere i min familie har det. Og hver gang har det være tydeligt, at jeg ikke har det. Så der er jeg ikke i tvivl.

    Jeg har haft mangel på b12 og på d-vitamin, som jeg nu tager i tilskud. Og så tænker jeg egentligt bare på at blive undersøgt en gang om året for vitamin-mangel. Jeg kan i hvert fald ikke drikke mindre vand. Det er jo svært, når tørsten er der. Om morgenen drikker jeg mindst en halv liter. Og når jeg lige skal have en tår vand, så ryger der generelt en halv liter ad gangen. I hvert fald hvis jeg er aktiv. Måske min krop bare har vænnet sig til at få så meget vand...

    Kh Trine
  • Indstillinger
    Hvis det ellers er noget, du gerne vil ændre på, - og det er det vel, siden du spørger her - så vil jeg da foreslå dig, at i stedet for bare at skylle ½ liter ned, så tag i stedet et mindre glas - 1½ - 2 dl størrelse -, og i stedet for at bare hælde det ned, så tag en enkelt slurk, lad den ligge lidt i munden, før du synker, tag så den næste slurk, og så fremdeles.

    Så vil du efterhånden erfare at din tørst godt kan slukkes med mindre end ½ liter ad gangen.

    Det skal du selvfølgelig lige øve dig i og være bevidst om hver gang, du er tørstig.
  • Indstillinger
    Hej Lotte.

    Tak for dit gode råd.

    Det vil jeg helt sikkert prøve :-).

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Ja, haha.. den hører man tit.. at vitaminer bliver "skyllet ud" med urinen ;)

    Men det er faktisk kun de vandopløselige vitaminer - de fedtopløselige (A, D, E og K) udskilles via Fæces. Men for begge gælder det, at det vel at mærke er EFTER kroppen har optaget dét af vitaminet, som den skulle bruge eller behøvede.

    Alle vitaminer (ihvertfald de 13 essentielle (livsnødtvendige)) har et depot i leveren, hvor kroppen gemmer dem som en slags "depot-medicin" til dårlige tider.

    Men klart - vand er et energigivende næringsstof ligsom proteiner, kulhydrater og fedt - der hjælper kroppen til at omdanne, videreføre mv. vitaminer og mineraler (som kroppen lever af). Til forskel fra de andre energigivende stoffer kan kroppen ikke overleve uden vand.

    Jeg er selv en STOR vanddrikker. Og drikker også meget te (specielt i "allergi-månederne") Vil tro, at jeg drikker ca. 3 liter postvand om dagen + 1 kande brændenældete (som er vandrivende) hver aften. Det hjælper mig til at svede enormt meget, når jeg er i motionscenteret 4 gange i ugen.
    MEN - så er det jo - at kroppen kun udånder væske, når den træner. Og dét er jo ik mennigen!!
    Den skulle også helst omdanne fedtet, og min erfaring er, at det gør den ikke, når man indtager så meget væske som jeg gør.

    Så min erfarring har gjort, at jeg på nuværende tidspunkt nøjes med at drikke max 2 liter postevand og et par kopper brændenældete (alt urtete iøvrigt) i løbet af aftenen.

    Det gør også mine rastløse ben meget bedre, og jeg behøver ik afbryde min søvn i løbet af natten.

    Håber, at du kan få nogle ideer udfra det her.

    Med venlig hilsen
    Rikke Mønsted
  • Indstillinger
    Hej Rikke.

    Det var et rigtig godt svar. Mange tak :-).

    Jeg har lige fået målt mit B12 niveau, og det mangler jeg.
    Er der nogen der ved, hvor i kroppen det bliver produceret?

    Så vidt jeg har fået at vide, kan man ikke ændre det via kosten, og det skyldes udelukkende en underproduktion af vitaminet i kroppen.
    Jeg har også fået at vide, at det er underligt, at jeg har det i så ung en alder (16 år).

    @ Persille:

    I den første artikel bidder jeg mærke på, at en ellers meget accepteret teori om, at man skal drikke 2 liter om dagen, bliver kritiseret og præsenteret som en myte.
    Konklusionen er kun lavet ud fra et forskningsprojekt i USA, mens jeg vil gætte på, at der er endnu flere undersøgelser der mener det modsatte, siden er det de de fleste læger og diætister anbefaler.

    Han skriver til sidst i artiklen: "Men under normale forhold skal man følge sin tørst og kun drikke, når man er tørstig."

    Sådan som sagen er hos mig, så drikker jeg kun, når jeg er tørstig. Men i løbet af dagen er det meget sjældent, at jeg ikke er tørstig. Så jeg drikker bestemt ikke, fordi jeg føler at man skal. Nærmere fordi jeg simpelthen ikke kan lade være. Men det råd jeg har fået om at drikke mindre vand ad gangen har ændret lidt på det.

    Hold da helt op, hvor er det vildt med de to, der er døde. Men de drak også helt ekstreme mængder. Så galt er det heldigvis ikke med mig ;-).
    Men det er helt bestemt stof til eftertanke.

    Men hold da op, hvor hører man meget forskelligt. Min læge siger, at det ikke er farligt, når jeg ligger mellem 2-4 liter. Og jeg er også blevet tjekket for sukkersyge, men der er tørsten endnu mere ekstrem, hvor man fx står op om natten for at drikke.

    Jeg tror aldrig jeg har oplevet nogle af de symptomer de beskriver under vandforgiftning, så jeg tror trygt, at jeg fortsætter mit høje forbrug. Det er jo næsten umulig ikke at drikke, når jeg er helt vildt tørstid. De dage hvor jeg træner i halvanden time primært styrke men også lidt kondition, der drikker jeg mellem 1,5-1,2 liter vand og så cirka 1-2 liter efterfølgende den samme dag.

    Man man kan jo undre sig over, hvorfor jeg er så enormt tørstig...

    Tak for jeres gode svar.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Hej med jer

    Drikke meget vand – jeg har også altid været vanddrikker: drukket en del mere end anbefalet, undersøgt for diabetes m.m. jeg tror først jeg holdt op, da jeg fik konstateret glutenallergi; vandet hjalp maden igennem systemet. Noget af det var også psykisk, det er jo ikke så sært når man har helbredsproblemer og årsagen er svær at finde.
    Det jeg har erfaret, er at man også må have lidt salt en gang i mellem. I øvrigt er faktisk alt andet end vand vanddrivende, så man kan ikke bare drikke te, kaffe eller øl for tørst.
    Hvis man får det meget varmt af at drikke eller spise noget kan det være kroppen som siger, at den ikke vil have, det du byder den. Ekstra tørst kan faktisk også betyde at kroppen har fået nok af en ting. Mvh. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.