Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

TSH?

Hej alle.

Jeg er meget i tvivl om min TSH-værdi er som den skal være. Jeg har forgæves forsøgt at tale med min læge, som mener at den er lidt høj, men "at det nok går". Hvad det betyder, er jeg ikke helt klar over.
Jeg har selv lavet research på nettet og er kommet frem til flere forskellige (modstridende) informationer - derfor spørger jeg nu her, i håb om, at nogen kender til det og kan hjælpe! :)

I oktober 2010 var min tsh-værdi 4,4.
Jeg holdt op med at tage p-piller i august (efter 1½år), og derefter fik jeg ikke mens i 5 måneder og først efter 8-9 måneder blev den regelmæssig, dog med lang cyklus på 34-35dage. Om dette skyldes p-pillestop eller forhøjet(?) TSH, vides ikke.

På egen forespørgsel fik jeg så målt TSH igen i juli 2011. Denne gang var det 3,7.

Mit spørgsmål er så - er det for højt??
Nogle steder står der, at TSH ikke skal være over 4, andre steder 3,5 og andre steder igen 1,5. Hvad skal jeg forholde mig til og tro på?

Tak for eventuelle svar og god sommer!

Kommentarer

• Hej,

Jeg kan godt forstå du er forvirret.

Det tsh- referenceinterval lægerne bruger i DK er ikke optimalt efter min mening.
    Når man behandles på hospitalet, som jeg gør, så siger samtlige endokrinologer (=de læger som arbejder med hormonfostyrrelser) at man skal tilstræbe et tsh på omkring 1. Det er klart, at hver enkelt patient må finde sit eget bedste tsh-leje. Ens tsh-niveau vil altid være individuelt, men som du måske kan læse, er der mange med stofskiftesygdomme, som allerede føler sig skidt tilpas ved en tsh over 2.
    Modsat må tsh i de flestes tilfælde heller ikke blive for lav, altså under 0,2.
    Både for høj og for lav tsh kan give menstruationsforstyrrelser og fertilitetsproblemer. Det er uhyre vigtigt at være i behandling, hvis man ønsker at blive gravid, da fosteret er afhængig af moderens stofskiftehormoner.

Mit råd er at du bør bede om at få foretaget en anti-tpo test. Den kan vise om din krop danner antistoffer, som angriber din skjoldbruskirtel. Du kan godt have for lavt stofskifte, selvom anti-tpo-testen ikke viser forhøjede antistoffer, men da de fleste med lavt stofskifte også har antistoffer, kan testen være et ekstra fingerpeg.
    At måle tsh er ikke nok. Man er også nødt til at se om du danner nok tyroxin i kroppen. Tyroxin skal ligge i den høje ende.

Da min sygdom blev opdaget var mit tsh ikke meget højere end dit er nu. Og mit tyroxin var ikke for lavt. Tilgengæld fandt man forhøjet anti-tpo. Det kalder man subklinisk lavt stofskifte/myxødem. Med den tilstand, vil man normalt over tid udvikle klinisk for lavt stofskifte, hvor tyroxinen altså støt falder og tsh´en fortsat støt stiger - og derfor skal man påbegynde Eltroxin (hormontilskud). Det er bedre at blive behandlet tidligere i forløbet end at vente til kroppen er gået i en "mangeltilstand"...mener nogle forskere ;)

For en god ordens skyld:
    Høj tsh=lavt stofskifte.
    Lav tsh=højt stofskifte.

Held og lykke. /Karmacure
Log in eller Registrér for at kommentere.