Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

spiral - spørgsmål

Redigeret 10 august, 2011, 04:27 i Prævention
Hej,
jeg er en pige/kvinde/nybagt mor på 21år..
jeg skal til lægen på mandag og have lagt kobberspiral (valgt udfra at jeg på ingen måde vil fylde min krop med hormoner, så håber jeg kan tåle den, så jeg ikke skal have hormonspiral i stedet)
nå men problemet er så at jeg skal starte til babysvømning på tirsdag..
er der nogle der ved om det er "tilladt" at gå i svømmehallen kun 24 timer efter at have fået lagt spiral op?
glæder mig helt vildt til at skulle starte svømning med min lille søn, så ville blive meget ked af det hvis man ikke må det efter så kort tid?
så kloge mænd og kvinder, kom med jeres viden og erfaringer :D

Christina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv kobberspiral - fik den for et halvt års tid siden.

    Jeg tror ikke der er noget problem i det.

    Jeg fik ihvertfald ikke noget at vide om ikke at gå i svømmehallen...
    Og heller ikke noget at vide om ikke at bruge tampon.
    (Du risikerer at bløde - og at have ondt.)


    Du spurgte ikke om det, men vil lige komme med min erfaring:

    Jeg havde meget kraftigere menstruationer end normalt de første 3 gange efter den blev sat op, og virkelig, virkelig, VIRKELIG kraftige menstruationssmerter. Havde desuden "murren" i underlivet.

    Men det gik over.
  • Indstillinger
    jeg bløder kraftigt for tiden alligevel (er kun på 2. cyklus efter fødslen, så det aftager sansynligvis), og bløder også når jeg får spiralen, fik at vide at den skulle sættes op ca på mens 5. dag :)

    men ja ved desværre godt at man kan have ondt.. men vil hellere have ondt nogle dage, hvis jeg kan slippe af med hormonerne.. :)
  • Indstillinger
    Hej hvis det bliver ved at gøre meget ondt . er den sat forkert op . og i skal klage . lægen siger det ikke er menning den skal give smerte i flere uger efter. Jeg har prøvet en forkert sat op i 5 uger konstant smerte. og underlivs betændelse. lige egter kejsersnit. så klag hvis de ligger forkert.
  • Indstillinger
    Jeg blev scannet efter nogen tid, og den sidder rigtigt.

    Har heller ikke ondt længere, og det er ganske normalt at have smerter og blødning i flere måneder efter, selvom den sidder rigtigt.

    Men naturligvis bør man da få kontrolleret om den sidder rigtigt!

    Jeg kan anbefale at man får den sat op på en præventionsklinik. Der har de scanner som de bruger i forbindelse med opsætningen og kan bruge til efterfølgende at tjekke om den evt. har rykket sig.
    Og jeg sparede halvdelen. Hos min læge koster den 500, på præventionsklinikken koster den 250 :) Men læger har nok forskellige priser.

    Om der ligefrem er grund til at klage ved jeg ikke om jeg syntes. Men jeg håber da, at den læge der har lagt den op ikke tager penge for en ny spiral hvis den man fik op blev lagt forkert.
Log in eller Registrér for at kommentere.