Hvad har i gjort?
Hej Alle.
Jeg er en ung pige på 16 år. Jeg er i et fast forhold, som jeg har været et års tid. Jeg lider desværre meget af menustrations smerter, og har derfor i samme anledning overvejet at starte med p-piller.
Men tanken om at skulle til lægen og udspørges om mit sexliv m.m.
gør mig nok en smule genert, og vil nok helst undgå.
Hvad er jeres erfaringer? Har i bestilt tid og mødt op hos lægen? Eller har et opkald været nok?
Vil meget gerne høre jeres ord.
På forhånd tak.
Jeg er en ung pige på 16 år. Jeg er i et fast forhold, som jeg har været et års tid. Jeg lider desværre meget af menustrations smerter, og har derfor i samme anledning overvejet at starte med p-piller.
Men tanken om at skulle til lægen og udspørges om mit sexliv m.m.
gør mig nok en smule genert, og vil nok helst undgå.
Hvad er jeres erfaringer? Har i bestilt tid og mødt op hos lægen? Eller har et opkald været nok?
Vil meget gerne høre jeres ord.
På forhånd tak.
Kommentarer
I øvrigt ville jeg da finde det langt mere hensigtsmæssigt, at du gik til læge p.gr. af dine menstruationssmerter, og bad om at blive undersøgt for, om der skulle være noget, der ikke er, som det skal være, når du får så voldsomme smerter.
Desværre vil rigtigt mange læger vælge at ikke gøre noget overhovedet, men netop bare udskrive en recept på p-piller. Det er da langt mere væsentligt for dig, at du i stedet kan komme af med de smerter, så derfor synes jeg, du skal bede lægen om at blive undersøgt for, om der er noget galt. Det er da lidt tåbeligt, at man uden videre vælger at sløre eventuelle symptomer med nogle p-piller.
Det kan også sagtens være, at der ikke er noget galt, men så er den side af sagen da undersøgt. Derfor bør du insistere på en undersøgelse, og ikke bare blive spist af med en recept.
P-piller er faktisk ikke særlig sundt for kroppen - det er hormoner, der går ind og styrer din fertilitet, så det er da den sidste løsning, du skal vælge. Mange kvinder får problemer, når de har taget p-piller i 10-15 år, og så skal til at have barn, så det skal du da tænke over.
Så derfor vil jeg da foreslå, - hvis du vel at mærke er blevet undersøgt, og der ikke er fundet noget galt, som skal behandles - at du i stedet beder din læge om en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode afspændingsøvelser, der i 90 % af tilfælde med menstruationssmerter, kan afhjælpe dine problemer.
Du vil ikke blive udspurgt om dit sexliv.
Når man kommer til lægen og gerne vil have p-piller, snakker man lidt om hvorfor, ulemper/fordele, om du er seksuelt aktiv osv.
Nu hvor du har en kæreste du har sex med, skal du nok have lavet en gynækologisk undersøgelse. Derudover får du målt blodtryk og måske taget en blodprøve.
Så fortæller lægen hvordan du skal tage p-pillerne og sikkert også, at det er en god ide at blive ved med at bruge kondom.
Så er du færdig, og det er faktisk ikke så slemt
Johanne
Jeg tror ikke det er det spider mener, men det er kommet til at lyde sådan.