Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overforbrug af Næsespray.

Hej.. Jeg er en pige på 21, som har nogle spørgsmål jeg meget gerne vil have svar på.

Har desværre haft et overforbrug af næsespray igennem 2½ år, hvor jeg har taget det både morgen, middag og aften. Har her de sidste mange måneder skåret forbruget ned til at jeg KUN bruger det om aftenen inden jeg går i seng, ellers kan jeg simpelhen ikke falde i søvn. Jeg har aldrig mærket nogle bivirkninger ved det, ingen næseblod, næsesprayen virker stadig som den skal, hvis jeg tager den om aftenen, virker den i ca 12 timer. Men jeg er forkølet hele tiden, har rigtig meget slim i min næse, men ellers har jeg frie luftveje det meste af dagen, bliver mest stoppet i næsen når jeg går udenfor i blæst osv og ved det er fordi jeg har taget for meget og mine slimhinder måske er ødelagte. Så det jeg gerne vil vide, det er om slimhinderne nogensinde bliver opbygget igen, efter sådan en omgang? Og så vil jeg også gerne vide hvordan man ved om man virkelig har ødelagt sine slimhinder?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har i 10 år haft samme problem som dig. Indtil for 7 måneder siden siden. Det er mig der for ca 7 måneder siden har skrevet et indlæg om næsesprays misbrug, i denne debat. Jeg har brugt zymelin eller otrivin dagligt i 10 år, og når jeg ikke gjorde lukkede min næse fuldstændig og jeg fik ofte hovedpine. Jeg har prøvet mange forskellige ting og andre næsesprays også saltvand, men intet hjalp, indtil jeg fik anbefalet Rhinocort næsespray af en læge på min afd. i Grønland. Det virkede. Jeg tog det en morgen efter nattevagt inden jeg skulle sove (problemet var altid værst ved sengetid lige så snart jeg blev lagt ned). Og næsen stoppede ikke. Jeg brugte den en gang til aften og en gang til morgen, den er ikke skadelig og man kan få den ordineret hos sin læge. Jeg kan kun anbefale du prøver den, den hjalp ihverfald mig. Jeg har ikke brugt den fast i de sidste 3 måneder, måske en gang eller to om måneden. Gerne op til mens, for der er mine slimhinder ekstra sarte... Desværre. Ellers står den på saltvand og det er fint.

    Lad mig høre hvordan det gik evt. Tanker fra mig.

    Jeg vil lige tilføje, at problemet kan være overforbrug af alm næsespray, når man har brugt den mere en de anbefalede 7 dage, kan den have den bivirkning, at slimhinderne hæver op, og næsen lukker. Rigtig ubehageligt.



    Mange hilsner Tanja
  • Indstillinger
    hvis man læser under bivirkninger på f.eks. Otrivin står der følgende: "Ved for hyppig eller langvarig anvendelse kan der komme irritation af næseslimhinden med forværring af de symptomer, der er årsag til brugen af midlet.
    Ved ophør med midlet kan der komme hævelse af slimhinden og øget flåd fra næsen, men disse symptomer forsvinder i reglen uden yderligere behandling i løbet af et par dage."

    Nu skriver du ikke hvor længe du reelt har prøvet at holde pause uden brug af næsespray men det kunne tænkes at du måske stadig mærker bivirkninger grundet pausen og skal give det længere tid (her referere jeg til de sidste linier i udtagelsen).

    Du skriver endvidere ikke om du har snakket med lægen omkring dette daglie bruge eller om du har"selvdignotiseret" dig og derfor bruger det fordi DU tror at er den bedste løsning - hvis dette er tilfældet synes jeg du skal snakke med din læge omkring problemet, da det bestemt ikke kan være rigtigt at du skal bruge næsespray hver dag da næsen jo gerne selv skulle kunne gøre arbejdet uden brug af næsespray.
Log in eller Registrér for at kommentere.