Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

erstatter p-piller p-plastret

Redigeret 8 august, 2011, 18:45 i Prævention
Jeg er en pige på 20, Jeg har haft det svært ved at huske at sluge en p-pille hver dag, derfor startede jeg på p-plaste, og det prøvede jeg i en måned, men det syntes jeg var noget skidt . Så begyndte jeg på p-pillerne igen , og dem er jeg næsten færdige med, jeg mangler kun 4 piller tilbage. Min kæreste stoler ikke på præventionen er fuld beskyttet da jeg har haft skift på det , derfor har han ikke haft udløsning i mig. En der ved om det erstatter ? Er man stadig fuld beskytted mod graviditet ? hvornår er man 100% beskyttet håber nogen har kendskab til dig :S
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, hvis det handler om, at du har skiftet midt i din cyklus, så der må du nok hellere spørge din læge, men hvis du har skiftet i forbindelse med din sidste blødning, og ellers har taget pillerne korrekt, så er du jo beskyttet - i hvert fald så meget, som du kan læse i indlægssedlen - hvilket altså ikke er 100% - så vidt jeg husker taler man nu om ca. 97-98%.

    Men - dit spørgsmål går på din kæreste. Hvis han vil være helt sikker på, at han ikke lige pludselig skal til at være far, så er det altså ikke nok, at han ikke har udløsning i dig - det kan han sagtens blive far af. Nej, han skal naturligvis bruge kondom - og det fra først til sidst i samlejet. Hvis han vil være sikker i sin sag - så tager han ansvaret for sig selv, på samme måde som du tager ansvaret for, hvad du gør.

    I øvrigt - så kan jeg ikke forstå at det nu om dage skal være så svært at huske at tage den p-pille. Der er jo ingen unge/yngre der kunne finde på at bevæge sig mere end højst 15 cm væk fra deres mobil, der er tændt hele døgnet, og der kan man jo kode en påmindelse ind, så man oven i købet også husker at tage pillen på det nøjagtigt samme tidspunkt hver dag.
  • Indstillinger
    nej jeg begyndte ikke midt i med pillerne. jeg har holdt de 7 dages pause og fik menstruation , efter 7 dage startede jeg på p-pillen ? altså har haft plastret på 1 gange om ugen i 3 uger, som der står på indlægsseddet og efter 7 dages pause startede jeg på p-pillen?
  • Indstillinger
    Jeg vil mene, at du er fuldt beskyttet (altså så fuldt som man nu kan være på p-piller).

    Hvis altså du har brugt plastrene som foreskrevet og du har husket hver eneste pille i denne pakke.
    Men hvis du ikke tog pillerne ordentligt den måned FØR du begyndte på plastret, så var du jo ikke beskyttet der.
    Så du kan jo tage en graviditetstest for en sikkerheds skyld.

    Selvom jeg som sagt tror, at du er beskyttet nu, så forstår jeg ærligt talt godt, at din kæreste ikke er helt tryg ved situationen.
    Du kunne ikke huske p-pillerne, og begyndte derfor på plaster. Det kunne du ikke lide, og så gik du tilbage til p-piller som du ikke kan finde ud af at tage ordentligt..?

    Ring på mandag og få en tid hos lægen hvor I kan tale om prævention. Jeg vil foreslå, at din kæreste tager med.
    P-stav kunne fx. være en mulighed... Den skal du ikke huske.
    Men I kan jo også bare bruge kondom enten alene eller sammen med p-pillerne.
    Bruger I kun kondom, kan I evt. have en fortrydelsespille liggende i skabet i tilfælde af, at det usandsynlige sker, og det springer (kondomer springer yderst sjældent hvis de bruges rigtigt.

    Gør som Lotte siger og hav en påmindelse på telefonen såfremt du vil blive ved med at tage p-piller.
  • Indstillinger
    okey:) tak for svaret, jeg har faktisk prøvet at kode påmindelse ind på min tlf, men det hjalp hellere ikke da jeg næsten er ude et sted hverdag, og det skiftes med tiderne når jeg er hjemme igen. :S for det meste er det der jeg glemmer at tage dem med mig..
  • Indstillinger
    Undskyld, men helt ærligt, er det ikke en syg undskyldning? Det er helt 100% sikkert, at man godt kan finde ud af at huske at tage sin mobil med alle vegne. Så burde man også kunne finde ud af at huske at tage sine p-piller med. Om ikke andet, så kan man jo klæbe p-pillepakningen fast på sin mobil.
  • Indstillinger
    jeg er faktisk ikke typen der er afhængig af min tlf , desværre ! ... Og jeg fortryder faktisk at skrive ind her , når man søger hjælp, får man istedet for nogle nedladende kommentar .. Og du behøver ikke hjælpe mig med mit spørgesmål Lotte . Tak for svaret ..
  • Indstillinger
    Det må du meget undskylde. Det var bestemt ikke min mening at være nedladende, men jeg kan godt se, at mit seneste indlæg godt kan opfattes sådan. Jeg har desværre ikke mødt en eneste under 40 år, som ikke har den mobil på sig konstant, hvorfor jeg - fejlagtigt - har fået den opfattelse, at det så gælder alle. Kan du tilgive mig denne fejltagelse? :-)

    Men - jeg er da nok farvet af, at rigtigt mange unge piger, der tager p-piller, ikke kan finde ud af at tage dem korrekt, og så er de jo ikke andet end nogle hormoner, som for det første slet ikke er gode for kroppen og for det andet så heller ikke virker efter hensigten - og så indrømmer jeg, at godt kan blive lidt "stram i masken".

    Du har jo netop prøvet noget andet, som så heller ikke har været sagen for dig.

    Så selv om du ikke vil have mit råd - så kan det da være, du skal følge Annas og overveje den p-stav, hvis det vel at mærke er vigtigt for dig, at bruge hormoner som prævention.

    Selvfølgelig skal du da skrive her ind, hvis du har nogle problemer - og jeg skal nok prøve at opføre mig ordentligt. :-) - Godt ord igen?
  • Indstillinger
    Hej sanne nogle vælger at få en P sprøjte der holder i nogen tid . den kan du få ved lægen. Så skal du ikke tænke over at huske på det hver dag. ellers er der andre former for prævention. Spiral mm der ikke er hormoner i . held og lykke
  • Indstillinger
    Okayy det er i orden:) er glad for at se du også giver mig ret med dit indlæg:D .
  • Indstillinger
    er der et bestemt bivirkning på , p sprøjtning?
Log in eller Registrér for at kommentere.