Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er desperat efter hjælp: Kronisk hvide blærer på hagen

Redigeret 7 august, 2011, 02:49 i Eksem
Jeg er en dreng på 21 år og jeg har nu i godt og vel 1 år haft et tilbagevendede problem med hvide blærer på min hage, jeg vil nærmest sige at det er kronisk. Min hudlæge sagde at det var gule stafylokokker og gav mig derfor en tetralysal kur på 3 måneder, den slutte november sidste år. Samtidig med den kur skulle jeg også vaske mit ansigt i medi skrup (klorhexidin sæbe) to gange dagligt plus at jeg om morgenen skulle smøre mig med en creme der hedder Rozex (mod betændelse) og om aftenen med en creme der hedder Redap (mod bumser). Men lige meget har det hjulpet. Efter tetralysalkuren endte og jeg stadig havde lige så ofte udbrud gav min læge mig Dalacin og Fucidin cremer som jeg skulle duppe på hver gang jeg fik en blærer. Hun sagde ydermere at jeg nok bare skulle lære at leve med det. Det synes jeg simpelthen ikke var acceptabelt og derfor gik jeg til ny hudlæge her i marts måned. Her fandt jeg så ud af at jeg nok havde atopisk eksem (fedt, endnu en ting at bekymre sig om) og at min hud derfor altid ville have en lav modstandsdygtighed mod eks. stafylokker (som alle mennesker har på huden og som er helt naturligt). Han rådede mig til at bruge en skægtrimmer (normalt brugte jeg skraber, og jeg fik især udbrud på hagen omkring 24 timer efter jeg havde barberet mig) IKKE en barbermaskine for det ville kun gøre det værre, og fugtighedscreme. Det gjorde jeg så og det hjalp faktisk en hel del på det, jeg tror især at fugtighedscremen har haft en stor effekt for det er noget med at atopisk eksemer hud har brug for at få tilført fedt. Men fra at få flere udbrud om ugen, hvilket påvirkede mig rigtig meget psykologisk, fik jeg nu kun 1 blærer engang hver 2-3 uge, hvilket var utrolig befriende men det forsvandt dog stadig ikke. Jeg kunne dog lige acceptere det.

Nu er det begyndt at blusse op igen, de sidste par uger har jeg haft udbrud hele tiden og jeg har ikke ændret på mine rutiner, det påvirker mig rigtig rigtig meget da jeg føler mig ulækker, ikke særlig presentabel og generelt bare meget depri over det.

Min daglige rutine lige nu er følgene, og det er en kombination af hvad forkellige hudlæger har fortalt mig jeg kan gøre
Morgen
Vaske ansigt med medi skrub (klorhexidin sæbe)
tør hud med ren klud
duppe min hage med helt normal apotekets alcogel
vente et par minutter og så smøre rozex i ansigtet
vente en times tid og så smøre fugtighedscreme på (jeg bruger en creme som hedder nimino ansigtscreme)

Aften
Vaske ansigt med medi skrub (klorhexidin sæbe)
tør hud med ren klud
duppe min hage med helt normal apotekets alcogel
vente et par minutter og så smøre redab i ansigtet
vente en times tid og så smøre nimino cremen på

Ydermere så trimmer jeg mit skæg hver 3. dag og der dupper jeg yderligere dalacin på området hvor blærerne kommer. Det gør jeg om morgenen og aftenen samme dag jeg har trimmet mig.

Jeg skriver herind fordi jeg vil så gerne høre om der er nogle af jer der har erfaringer med det her og om de kan give nogle gode råd og vejledning. Egentlig leder jeg bare efter gode råd for hvordan jeg kan få det til at forsvinde, for det er jo ikke normalt at have et kronisk udbrud af stafylokker

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg synes du på mandag får en tid hos din læge og siger at medicinen ikke virker . og høre hvad der så skal gøres ved det . om det er staffykikokker stadigvæk , lægerne har somregl medicin der er stærkere men bruger dem i anden omgang når de første midler ikke virker. held og lykke
  • Indstillinger
    Tak for svaret. Problemet er lidt at jeg er i australien det næste halve år så kan ikke gøre så meget ved det lige pt. Men det er det første jeg vil gøre når jeg kommer hjem. Jeg vil egentlig bare gerne høre om der er andre der har det samme problem og hvilken medicin de får. På den måde kan jeg nemlig forberede mig til lægen når jeg kommer hjem igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.