Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

datter på 6 år

Redigeret 5 august, 2011, 08:15 i Astma
Hej
jeg har en datter på 5 år , snart 6 , som har fået astma .
Hun er blevet tjekket med blodprøve for allergi , men den vidste ingenting ..
Hun har fået medicin , og synes egentligt at den hjalp godt i starten , men nu hoster hun konstant ..
Hun kan dårligt falde i søvn , og når hun løber og leger med sine søskende osv , begynder hun også at hoste helt vildt ..
Jeg har lige skiftet læge og derfor venter på at få en opfølgning på hende , ang medicin osv ..
Mit spørgsmål er nu på hendes værelse ..
Hvad kan jeg gøre for at det bliver bedre og hun kan sove bedre ?
Har overvejet at fjerne alle bamser og alle de ting som tynger værelset og samler støv ..
Jeg synes bare det er så synt for hende at hun skal ligge og hoste hele tiden .. og vil jo bare hendes bedste.. Men jeg ved desværre ikke ret meget om astma .,. Og når hun ikke har allergier med sig , kan man jo ikke vide hvad man skal slippe af med ?
Vil det være godt at fjerne alle disse bamser osv fra hendes værelse ?
Og hvad med katte ? vi har 2 katte , men hun har ikke vist allergi over for katte ?? Jeg vil ikke være panisk , men vil alligevel gøre alt for at hun får det bedre ..
Det startede med at hun hostede hver nat i flere mdr og så begyndte det også om morgenen .. Hun har altid været MEGET træt når hun blev hentet fra børnehave og blev hurtigt tom for energi ..
Nu er hun dog mere frisk når hun bliver hentet (nok pga medicin) men nu er hun bare begyndt at hoste næsten hele dagen , og igen når hun leger , så begydner hun også 100% at hoste ..
Hun er meget ked af det for tiden , fordi de andre børn siger de ikke kan forstå hvad hun siger fordi hun hoster så meget ..
Er sikker på at der skal reguleres i hendes medcin , men tiden til lægen bliver først i næste uge :S ..
Alle gode råd modtages ? især alt det med værelset , katte osv ..
Mvh Christina

Kommentarer

  • Indstillinger
    I bliver jo nok til at vente til tiden i næste uge, men der vil jeg da foreslå at I insisterer på at få jeres barn undersøgt af en speciallæge. Og ja - sådan en skal man også vente på, men måske I kan få nogle midlertidige råd af lægen, og da hun har det så dårligt, kan det være, I kan få en akuttid hos denne speciallæge.

    I og med, at hun hoster hele tiden, så er det da nok noget drastisk her og nu at tømme hendes værelse og aflive kattene, før der foreligger en ordenlig diagnose. Hun hoster jo også, når hun ikke er på sit værelse og ikke er sammen med kattene, så det er da ikke et tegn på, at det så et det, der er galt.

    Hvis det er her i den seneste tid, hun er begyndt at hoste endnu mere voldsomt, så kan det jo også være en allergi for ting, der florerer her og nu, der forstærker hendes symptomer.

    Men - hun skal virkelig gennemtestes og det bør I som forældre i den grad forlange. Det er ikke nok med noget medicin, der tager noget "hist og pist".
  • Indstillinger
    Din datters hoste kan udløses af anstrengelse, varme, kulde eller andre ting, som du ikke kan fjerne.
    Når hun ikke er allergisk, vil det være mere end synd for hende, at fjerne hendes katte og bamser.
    Jeg har også astma, men er ikke allergisk. Da jeg var på din datters alder, hostede jeg hvis jeg spiste is, løb o.s.v. Varme sommerdage er en ren plage, ligesom meget kolde vinterdage.
    Samtidig kan jeg ikke tåle astmamedicin, så jeg får den med laveste styrke og med forebyggende medicin i. Så klarer jeg mig.
  • Indstillinger
    mange takker for jeres svar ..
    Netop dette , fordi jeg ikke ønskede at være panisk ..
    Er temlig sikker på at hun har anstrengelses astma , for hun begynder at hoste så snart hun løber leger , græder griner osv ..
    Og så så snart hun kommer i seng begynder det også .. Netop derfor jeg tænkte lidt ang værelset .. Vi har de sidste par dage lagt hende inde i stuen og sove , og der har det faktisk hjulpet , men er jo ikke meningen hun skal sove i stuen :S Hun har altid haft en hæs stemme , men den er absolut ikke blevet bedre ad alt det hoste heller ..
    Men håber nu på at den nye læge kan give os flere svar og metoder ..
    Fik fortalt at der var nogle astmaskoler , hvor man kunne blive guidet lidt i astma , er det noget i kender til ?
    Og ja til det med speciallæge , det vil jeg også foreslå for lægen ..
    Lige pt har vi haft en læge som ærlig talt ingen ting gad at gøre, derfor lægeskiftet ..
Log in eller Registrér for at kommentere.