Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er youghurt godt eller skidt for irriteret tyktarm?

Redigeret 11 august, 2011, 01:03 i Irriteret tyktarm
Og lige et spg. mere:-)

Man hører så meget om efterhånden at mange ikke tåler mælkeprodukter og samtidig hører man at youghurt og disses bakterier skulle være godt for maven??? Hvad skal man stole på? Er det godt eller skidt for mig at spise youghurt???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg fik at vide, at når min mave har en dårlig periode, så er mælkeprodukter en god idé at undlade at spise/drikke.
    Min mave reagerer indimellem på mælk, men faktisk mest på chokolade. Tror det er meget individuelt hvad ens mave reagerer på, så undgå det der gør det værre. Det gør jeg dog ikke helt, da det ville betyde, at jeg skulle leve uden alkohol, chokolade, sukker og stærk mad. :)
  • Indstillinger
    Hei

    Hvis du er bekymret for laktose i yoghurten, så lancerer Levevis i føtex en lactosefri yoghurt 0,5% fedt til 13 kr.. Man kan også få den med jordbærsmag og pære/banan, men der er jo sukker i, så det vil nok være bedst med naturel yoghurt.

    I Irma har de også en lactosefri yoghurt naturel eller med tranbær/blåbær (dog med mange bær) fra thise til 18 kr. Det er helt sikkert godt med mælkesyrebakterier for din mave og ovenstående er et godt alternativ, hvis du har mistanke om at det er lidt hårdt med laktose fra morgenstuden eller bare når de mave er sart..

    MVH CT
  • Indstillinger
    Hej Lægerne siger til nogle at youghurt er dårlig det er for meget sukkerholdig . at spise. og nogle andre anbefaler dem at spise sammen med medicin. men allerbedst skulle kultura og A-38 fedfatig være men smagen er mere syrlig og derfor vælger vi nok yougurt med smag. Tykmælk er godt til forstoppet mave men ikke mave med mavesyre. Det er nok forskellig fra person til person hvad man tåler , men prøv det hvis du synes.
  • Indstillinger
    Hej Anonym

    Ja, som Spider skriver, er det individuelt, hvad man tåler.

    Jeg kender ikke personligt til irriteret tyktarm, men jeg har somme tider fulgt med i debatten om det, og for mig ser det ud til, at problemet i visse tilfælde skyldes, at folk ikke kan tåle enten mælkeprodukter eller gluten eller begge dele.

    Hvis man ikke tåler mælkeprodukter, skal man selvfølgelig ikke spise dem! Og i det tilfælde er det jo et fint alternativ, at der findes yoghurt uden laktose, som Cilie skriver. For der er ingen tvivl om, at mælkesyrebakterier er gavnlige for helbredet. Det gælder vel også, når man har irriteret tyktarm.

    Spider skriver, at der er for meget sukker i yoghurt. Men man behøver jo slet ikke at vælge yoghurt med sukker i. Hvorfor skulle man gøre det, når der findes så mange lækre surmælksprodukter? Personligt er jeg mest vild med en yoghurt naturel fra Arla og en, der hedder ABC-kultur fra Naturmælk.

    Hvis det var mig, der havde mave- eller tarmproblemer, ville jeg prøve mig lidt frem og føre dagbog over, hvordan det går med maven. På den måde må man kunne finde ud af, hvad man tåler bedst.

    Det nytter jo ikke noget, at du følger rådene om, at yoghurt er sundt, hvis du i virkeligheden ikke tåler yoghurt! Men ved hjælp af en dagbog må du kunne finde ud af, hvad du tåler. Og hvis du ikke tåler almindelig yoghurt, så kan det jo være, at du kan tåle den laktose-frie, som Cilie omtaler.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.