Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rifter ' Dernede '

Redigeret 3 august, 2011, 05:45 i Kvindelige sexproblemer
Hejsa, jeg har et lille problem, som jeg håber i vil hjælpe med.. jeg har rifter omkring de indre og ydre skamlæber, hvor det svier og klør, og ved virkelig ikke hvad der er sket, men jeg tør ikke sige noget til lægen, eller min mor, da jeg kun lige er blevet 12, men er meget hurtigt udviklet angående min krop, har prøvet med salve, da det fik jeg at vide engang, hvis noget var hudløs hjælper det med savle, er gået rundt med det i en månedes tid, og det hjælper ikke.. så har i nogle forslag?.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Sarahb1 har fået svar på ovenstående spørgsmål her:
    viewtopic.php?f=115&t=17890&st=0&sk=t&sd=a&start=10
  • Indstillinger
    Hej du kan købe canesten salve på apotek og til indvendig brug i skeden samtidig . mod svamp . hjælper det ikke kan du bare ringe til din læge og sige at det klør på skamlæberne så får du nok noget andet at smøre med. Yougurt med acidokultura kan også smøres på det kan også tage svamp. det kan købes i brugsen. Men er det vedvarende svamp skal der stærkere medicin til. hej
  • Indstillinger
    Spider. En 12-årig pige skal først og fremmest tale med sin mor eller en anden voksen kvinde, hun har tillid til. Hun skal under ingen omstændigheder selv klare et sådant problem.
  • Indstillinger
    Jeg tør bare ikke sige det, jeg ved ikke hvorfor, selvfølgelig ville jeg sige det, hvis jeg havde fod svamp, neglesvamp, eller rifter andre steder, men jeg synes det er pinligt når jeg skal sige det, og det så er i underlivet det er, især når jeg kun er 12..
  • Indstillinger
    Hvad er det du mener med at det er et ekstra stort problem fordi du kun er 12 år?

    Selv babyer får altså nogengange svamp dernede!
  • Indstillinger
    Jeg har skam aldrig sagt det er et ekstra stort problem for mig, når jeg er 12, jeg mener bare det er grænseoverskridene for mig, og at jeg synes det er pinligt.
  • Indstillinger
    Det jeg mente var, at du flere gange skriver "fordi jeg kun er 12" og lignende :)

    Jeg ved godt, at du er i en alder, hvor alt der har med kønsdelene og kroppens udvikling i øvrigt virker ekstremt pinligt.

    Om nogle år vil du som jeg og alle andre voksne ikke helt vide om du skal smile overbærende eller knurre af frustration når pubertetsbørn/-unge ikke tør tale om de her ting.
    Din tissekone er hverken mere eller mindre speciel lige nu end den var for fem år siden eller er om fem år!

    Helt ærligt:

    Vil du virkelig hellere gå rundt og have svie, kløe og ondt dernede i flere måneder endnu end have et pinligt øjeblik i aften?
    Hvis det er så svært at du simpelthen ikke kan få ordene over dine læber, så kan du ringe til hende eller skrive en sms.

    Og nå ja; din mor vil ikke syntes at det er pinligt.
  • Indstillinger
    lotte123lotte123
    Redigeret 1 august, 2011, 16:29
    Jeg skrev her et lidt barsk indlæg, som jeg fortryder, men jeg blev bare irriteret over, at du bliver ved med at svare det samme, og så vrissede jeg.

    At jeg nu har slettet det, har intet med Spiders efterfølgende indlæg at gøre - som jeg i øvrigt er totalt uenig i. Jeg synes IKKE det rigtigt at bekræfte en ung pige i, at visse kropsdele er pinlige, og at hun skal holde den slags for sig selv.

    Har man noget, der generer eller gør ondt, så skal man gøre noget ved det - og når man er helt ung, så bør man simpelt hen ikke gå med sådan noget alene - det bør og skal være en naturlig ting at bede en voksen om hjælp.

    Og - det er kun dig selv, det går ud over, når du bliver ved - og ved - med denne holdning.
  • Indstillinger
    Hej jeg forstår dig udmærket som tenagere var jeg også meget blufærdig og det er vi nogle der er . og det er ikke sådan bare at lave om på . Ja jeg forstår godt du ikke kan sige det til din mor . i den alder er man meget følsom og kroppen bliver et privat område . som vores forældre ikke mere må se . det er en helt naturlig reaktion . det er en proces der hører med til at blive voksen. og det kan være svært at dele med sine forældre . jeg kender godt den skam og ubehag ved at feks min far dengang vidste at jeg fik menstruation . og han fulgte med i hvornår jeg fik det. jeg gemte mine bind i skabet .og pakkede dem godt ind så ingen kunne se det var bind. Det er ikke noget man kan gøre for at man reagere sådan som du gør. og det er der mange der gør . i min barndom var der mange der havde det sådan. Normalt taler børn med forældrene om problemer. men i dette tilfælle kunne det måske være rare at tale med en der ikke er så tæt knyttet til . det kan være nemmere at tale med. evt en kvindelig lære . Jeg synes godt vores tenagere skulle have lov at kontakte lægen og tale personlige ting . om deres sexualitet og kropsudvikling . som mor og far ikke altid skal ligge øre til. mens lægen taler med dem. og hvis den unge har spørgsmål. hej
  • Indstillinger
    Hej, jeg har fået sagt det, og fandt ud af min mor os havde haft det før, så det var helt fint. (: - så jeg fik henvisning af lægen til cremen, som jeg skal bruge 2 gange om dagen i 2 uger. (-:
Log in eller Registrér for at kommentere.