Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Hjerteproblem 13 år.

Redigeret 28 juli, 2011, 08:31 i Hjerteproblemer
jeg er en pige på 13 år og jeg tror der er noget galt med mit hjerte. Det er som om min hjerterytme skifter fra normal til hurtig og så begynder jeg at svede og blive svimmel. Det begynder når jeg skal i seng. Jeg kan ikke sove fordi det banker så hårdt mod min brystkasse og jeg har ikke lavet noget fysisk. Når jeg så vågner er jeg øm i min brystkasse. Er der noget galt, eller er det normalt? Jeg fik taget en hjertetest for nogen måneder siden, men den var normal der, jeg havde lige haft mononukleose (kyssesyge). Det sker også en gang i mellem, at når jeg rejser mig op, begynder jeg at blive svimmel og det bliver helt sort foran mine øjne. Hvad er der galt med mig?

Kommentarer

  • Hej Sofie.

    Jeg er temmelig overbevist om, at der ikke er noget galt med dit hjerte. I det hele taget er risikoen for hjerteproblemer ekstremt lille, og du har jo fået kontrolleret hjertet for nogle måneder siden, så...

    Måske du skulle få kontrolleret din blodprocent. For lav blodprocent kan godt give hjertebanken, svimmelhed m.m.

    Når du har ondt i brystkassen om morgenen, er det så sådan midt i? Måske har din mave lidt svært ved at holde mavesyren dernede når du ligger ned, så der glider lidt op i spiserøret. Det kan godt gøre at det svier eller gør ondt.

    Uanset hvad, så syntes jeg da at du skal til lægen igen så I kan finde ud af hvad der er med dig.

    Tal med din far eller mor i dag, og sig at du er nervøs over de her ting, og gerne vil til lægen igen. Så kan du prøve at foreslå lægen det jeg siger med at få testet om du har jernmangel / lav blodprocent, og også sørge for at spørge hvad der kan være grunden til at du har ondt om morgenen.
  • Er det farligt med for lav blodprocent? Min far har fortalt mig, at han var på jerntabletter da han var på min alder, fordi han havde mangel på jern, er det så arveligt? Ja, jeg får ondt midt i.
  • Arveligt ved jeg ikke, men temmelig udbredt :)

    Jeg har også været på jerntabletter da jeg var teenager.

    Det er supernemt at få blodprocenten op ved at få tilført det vitamin eller mineral der er grund til at blodprocenten er for lav.
    Jeg siger det vitamin eller mineral fordi det ikke nødvendigvis er jernmangel der er årsagen. Fx. kan mangel på B12-vitamin også give blodmangel. Jeg tror bare at jernmangel er den hyppigste årsag.

    Når din far siger det går jeg ud fra at I har talt om dine symptomer før. Eller er det lige nu han har sagt det?
    Uanset hvad, så er han sikkert enig i, at I skal få lægen til lige at tjekke det :)

    Med hensyn til der du har ondt, så kunne jeg forestille mig at jeg har ret i at det er tilbageløb af mavesyre - men jeg er nu en gang ikke læge.
    Spiser du før du går i seng? Eller spiser du rigtig meget mad til aftensmad?
  • Altså jeg sagde til min far, at jeg ikke rigtig har kunne sove pga. mit hjerte bankede så hårdt og så kom vi sådan tilfældigt ind på emnet om jernmangel, det var her i weekenden vi snakkede om det. Vi snakkede ikke rigtig om at tage til lægen, det er mere min mor der har styr på det, da mine forældre er skilt og min far bor i Malmö ;)
    Jeg spiser ikke specielt meget aftensmad, det kommer sådan lidt an på hvad vi skal have tror jeg. Jeg spiser der klokken 7 eller 8 ca. og så går jeg ret sent i seng og sover til klokken halv 12. Jeg plejer ikke sove så længe overhovedet. Jeg plejer at vågne ved ni tiden eller der omkring. Jeg er forkølet lige nu, jeg blev forkølet her i weekenden. jeg fik sådan en meget mærkelig smag af snot i munden og så smager det lidt råddent, og så kan jeg mærke det nede i halsen og i bihulerne. Jeg drikker heller ikke mælk eller sodavand fordi jeg får slim i halsen af det så jeg er på calciumpiller. Jeg har også haft mangel på D-vitamin, men de piller tager jeg ikke mere, da solen kom frem :) Jeg ved ikke om nogen de ting kan have noget med det at gøre?
Log in eller Registrér for at kommentere.