Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smitter herpes ved oralsex?

Redigeret 6 december, 2014, 19:33 i Åben debat om kønssygdomme
Hej Alle .

Jeg er en pige på 18, som for et års tid siden fik konstateret herpes på kønsdelene.

Mit spørgsmål lyder på: kan det smitte en fyr, ved oralsex?
_ eller er løbet kørt for mig, nu da jeg ikke kan bruge beskyttelse?

Mange hilsner herfra.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Altså hvis du har herpes i udbrud på kønsorganerne og han giver dig oralsex - ja, så kan han blive smittet.

    Hvis du har udbrud på kønsorganerne og du giver ham oralsex, så bliver han ikke smittet.

    Hvis du har forkølelsessår og giver ham oralsex, så kan han blive smittet - og omvendt.

    Men hvis ikke det er i udbrud, så bliver han ikke smittet.

    Da jeg var 16 fik jeg herpes på kønsorganerne, fordi min kæreste gav mig oralsex imens han havde et begyndende forkølelsessår.

    Jeg har aldrig haft det siden, og jeg har heller aldrig smittet nogen.

    Johanne
  • Indstillinger
    Hvad mener du med at du ikke kan bruge beskyttelse??
    Det forstår jeg ikke.

    Læs om det her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... italis.htm og http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=3986 og http://www.psykeogsex.dk/herpes01.htm
    og lav selv en googlesøgning...

    Du kan i princippet godt smitte selvom du ikke har udbrud. Der er risiko for at du udskiller herpesvirus (kan smitte) i 5% af den tid du ikke har udbrud, så det er en god idé at bruge kondom. Men det er det jo altid, så der er ikke noget nyt under solen.

    Som fx. Johanne er der mange der får et enkelt eller få udbrud af herpes (om det være sig foroven eller forneden) og ikke mærker mere til det mens andre får det ofte.
    Nogen har smitten i kroppen men får aldrig udbrud...
    Så det kan gå mange veje.

    Hvis man får mange og/eller slemme udbrud, er det muligt at være i forebyggende behandling med aciclovirtabletter.
  • Indstillinger
    Jeg ved godt at det smitter når det er i udbrud, og at det også kan alligevel.
    Men som sagt er det snart et år siden jeg havde det første gang, og har ikke haft tegn på det eller noget siden.

    Anne, det med at JEG ikke kan beskytte mig, der mener jeg at, altså drengen kan beskytte sig med kondom, men hvad kan jeg? jeg kan jo ingenting, så jeg må undvære oralsex resten af mit liv, eller hvad?

    Johanne: tak for dit svar :) .
  • Indstillinger
    Tja... Det er vel op til dig og din partner.

    Personligt har jeg forkølelsessår. Eller det vil sige, jeg har nogengange forkølelsessår, og derfor er der nu en gang en lillebitte risiko for, at jeg kan smitte når det ikke er i udbrud.
    Men jeg både kysser og giver oralsex (uden beskyttelse) når jeg ikke har udbrud.

    Med det vil jeg sige: Jeg kan ikke se nogen grund til at du ikke skulle kunne modtage oralsex når du ikke har herpes i udbrud.

    Hvis du vil modtage oralsex når du har herpes i udbrud, kan I lægge husholdningsfilm over dine kønsorganer som "kondom".
  • Indstillinger
    Hej Allesammen.. Jeg har idag fået oralsex af min kæreste, og først bagefter går det op for mig at jeg har et forkølelses sår på munden. Min kæreste har ALDRIG haft et sår selvom vi har kysset hvergang jeg har forkølses sår. Kan jeg få herpes (HSV2), nu fordi vi har kysset lige inden han gav mig oralsex???

    PLEASE HJÆLLP MIG ER I PANIK!!!
  • Indstillinger
    Hej Anonymme1 (eller andre, hvis nogen skulle have samme bekymringer)

    Herpes virus kan smitte indirekte. F.eks. hvis en med forkølelsessår i udbrud drikker af en flaske, og en anden derefter drikker af det. Derfor kan du principielt også smitte dig selv via din kærestes mund. Dog er det MEGET usandsynligt, da din gennem flere år med forkølelsessår har dannet antistoffer, som beskytter kroppen mod at blive smittet andre stedet. Derfor er folk med forkølelsessår ofte bedre styrket til at beskytte sig mod virus til andre områder.

    Du kan læse mere om herpes, forkølelsessår og smitte her: http://forkoelelsessaar.dk/smitte
Log in eller Registrér for at kommentere.