Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sort afføring??

Hej.

Jeg har ikke kunne forstå hvorfor jeg har haft sort afføring i mellem 2 og 3 dage og nogle gange har jeg ondt i maven.
Jeg syntes det er meget underligt og ville meget gerne vide hvad det kunne værre.
jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre da jeg kun er 15 år så håber i kan hjælpe mig.

Hilsen lillemig112

Kommentarer

  • Indstillinger
    Allerførst skal du da tale med dine forældre om det, og du skal da sige det som det er: Du er lidt bekymret, du har sort afføring og ind i mellem ondt i maven - det er som ikke nødvendigt at pakke det mere ind. Der er absolut ingen grund til, at du skal gå alene og være nervøs. Det er i det hele taget altid fornuftigt at tale med andre om sine bekymringer - det sætter dem ofte i et bedre perspektiv.

    Så skal du tænke lidt over, hvad du har spist den sidste tid. Det er højsæson for bær, og har du spist mange af dem, kan det sagtens give både mavekneb og sort afføring.

    Er det ikke bær, skal du alligevel se på, om du har spist noget andet end, hvad du plejer, for det giver hurtigt udslag i afføring og maven i det hele taget, og er således en helt naturlig reaktion. Ofte vil man jo her i ferietiden spise og gøre ting anderledes.

    Der behøver således overhovedet ikke at være noget som helst i vejen, men du bør alligevel tale med dine forældre om det, og så kan I sammen finde ud af, om lægen lige skal ind over.
  • Indstillinger
    Enig med lotte - og ud over mange bær kan også bl.a. lakrids og jerntabletter give sort afføring.

    Nu skal du ikke blive bange, for det er temmelig sikkert bare noget du har spist, men sort afføring kan skyldes en lille blødning i maven eller tarmen, og så skal det undersøges - så uanset hvad, så skal du altså tale med dine forældre.
Log in eller Registrér for at kommentere.